Българските деца са на челните места по показатели като интернет употреба в собствената си стая, достъп през мобилен телефон и ежедневна употреба. В същото време съществуват големи различия между поколенията, като повечето деца заявяват, че знаят повече от родителите си за интернет. Това е особено тревожно при липсата на съответни мерки за обучение на децата в безопасно ползване на интернет в рамките на образователната система.
Това са само част от изводите от аналитичните доклади, изготвени от Европейската изследователска мрежа “Децата на ЕС онлайн”, създадена в рамките на едноименен проект. Тя се координира от Лондонския икономически институт и се представлява в България от Фондация „Приложни изследвания и комуникации“ и Фондация „Джендър образование, изследвания и технологии“.
Финалният доклад обобщава резултатите и препоръките, свързани с онлайн безопасността на децата, на над 150 изследователи от 33 държави.
По-чест контакт с езика на омразата, сайтове, пропагандиращи анорексия, сайтове, подтикващи към самонараняване и онлайн насилие
В рамките на периода на проекта от 2011 до 2014 г. са настъпили значителни промени в начина, по който децата използват интернет.
Може би най-значителната промяна е, че употребата вече не е ограничена до едно място – кабинета по информационни технологии, всекидневната или детската стая. Днес мобилните устройства правят възможна все по-личната употреба далеч от контрола на възрастните. В същото време в сравнение с 2010 г. днес 11-16 годишните попадат по-често език на омразата (от 13% на 20%), сайтове за пропаганда на анорексия (от 9% на 13%), сайтове, подтикващи към самонараняване (от 7% на 11%) и онлайн тормоз (от 7% на 12%).
Изследователите подчертават, че има значителни разлики между европейските деца по някои показатели. Различията са най-големи що се отнася до достъпа до сексуално съдържание, докато онлайн насилието и свръх-споделянето на лична информация са разпространени равномерно във всички европейски държави
Адекватни и своевременни европейски и национални политики
Една от ключовите цели на проекта е въвличането на всички заинтересовани страни в изработването на политики, които адекватно защитават децата в интернет. Темата за децата и медийното съдържание винаги е провокирала смесени чувства в обществото. Като изследователи ние се опитваме да очертаем обективна картина на случващото се с тях в интернет – как се чувстват, какво правят, какво им вреди, за да можем да предложим по-адекватни практики и политики в тази сфера. Можем да кажем, че постигнахме съществени успехи в това начинание:
Нели Крус, заместник-председател на Европейската комисия по Програмата в областта на цифровите технологии каза:
”Децата на ЕС онлайн” е проект с огромно значение за всички, които имат отношение към онлайн безопасността на децата в Европа, защото е ключов източник на надеждна информация как да направим интернет по-добро място за децата.”
На загрижените родители Луиза Шахбазян от Националния център за безопасен Интернет към Фондация „Приложни изследвания и комуникации”, която отговаря за изследването в България, препоръчва:
Помагайте на децата да опознаят интернет отрано и се информирайте за рисковете и ползите от времето, прекарано онлайн.
- Фокусирайте се върху създаването на повече възможности за изява на детето Ви онлайн, изграждане на умения за справяне с проблемни ситуации, както и устойчивост на вредни влияния.
- Мислете по-малко за вредите и заложете на забавна съвместна употреба и позитивно съдържание.
- Говорете с децата си за преживяванията им онлайн.
- Поставете ясни правила и очаквания по отношение на употребата на интернет от детето.
- Отнасяйте се критично към сензационни репортажи за децата и интернет.
10 ключови резултата от проекта:
- С по-честата употреба на интернет децата развиват умения, които им помагат да се изкачат по-нагоре в “стълбата на онлайн възможностите” и да имат повече ползи от времето, прекарано онлайн.
- Не винаги времето, прекарано в интернет, носи ползи. Това зависи от възрастта на детето, пола, социално-икономическото положение на семейството, подкрепата от страна на родителя и позитивното съдържание, до което детето има достъп.
- Употребата, уменията и възможностите са неминуемо свързани с повече онлайн рискове. Затова с повишената употреба трябва да се увеличат и мерките за безопасност.
- Не всички рискове вредят на децата: шансът детето да се разтревожи или уплаши от нещо в интернет зависи от възрастта, социално-икономическото състояние на семейството, както и от уменията на детето да се справя с проблемни ситуации онлайн.
- От значение за безопасността са също родителите, учителите и приятелската среда на детето, както и обществените ценности и националните политики.
- Децата биват смутени най-често от порнографско съдържание онлайн.
- Смущава ги и съдържание, изобразяващо насилие или жестокост, макар че това е проблем, които много по-рядко се отразява от медиите.
- Най-често децата се чувстват притеснени от реално или реалистично насилие и насилие над деца или животни.
- Тревогите на децата нарастват значително около 12-ата им година. По-малките деца по-често биват смутени от неподходящо съдържание, докато по-големите споделят, че ги притесняват неприятни постъпки или хора в интернет.
- Децата попадат най-често на порнографско съдържание или насилие в сайтовете за споделяне на видеоклипове.
Проектът “Децата на ЕС онлайн” (EU Kids Online) има за цел да повиши познанията на децата в Европа и родителите им, техния опит и практики по отношение на рисковото и по-безопасно ползване на интернет и новите онлайн технологии и по този начин да информира за насърчаването към по-безопасна интернет среда за децата. Той е финансиран от програмата на Европейската Комисия Safer Internet (SI-2010-TN-4201001).
В него участват Австрия, Белгия, България, Хърватия, Кипър, Чехия, Дания, Естония, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Исландия, Ирландия, Италия, Латвия, Литва, Люксембург, Малта, Холандия, Норвегия, Полша, Португалия, Румъния, Русия, Словакия, Словения, Испания, Швеция, Швейцария, Турция и Великобритания. Също така в него си сътрудничат и изследователи от Австралия, Бразилия и САЩ.
В рамките на проекта е проведено изследване “лице в лице” чрез анкетиране по домовете на 25 000 интернет потребители на възраст между 9 и 16 години и техните родители в 25 държави, включително и в България, използвайки стратифицирана случайна извадка и метода на самостоятелно попълване на въпросници за деликатните въпроси.
Източник: safenet.bg
Снимка: photl.com