18 месеца след началото на пандемията от COVID-19 училищата за почти 77 милиона ученици в шест държави продължават да са почти напълно затворени. Това сочи анализът на актуализираните данни, публикуван от УНИЦЕФ.
Според данните Бангладеш, Филипините и Панама са сред страните, които най-дълго са държали училищата си затворени. Общо 131 милиона ученици в 11 държави са пропуснали повече от три четвърти от присъственото обучение. В около 27% от страните в света продължава да има напълно или частично затворени училища.
„С връщането на присъственото обучение в много страни по света милиони ученици започват третата учебна година, без да влязат в класната стая, заяви изпълнителният директор на УНИЦЕФ Хенриета Фор. „Загубите, които учениците претърпяват заради това, че не са в училище, може никога да не бъдат възстановени“, допълни тя.
За да привлече вниманието към 18-те месеца изгубено обучение, потенциал и несигурно бъдеще и за да призове правителствата да отворят училищата възможно най-скоро, УНИЦЕФ и негови партньори ще спрат дигиталните си канали за 18 часа днес.
Затварянето на училищата създаде криза в сянка за децата. Освен че изостават с образованието си, много деца пропускат също храната от училище и редовните имунизации, подложени са на социална изолация и повишена тревожност, както и на злоупотреби и насилие. За някои от тях затварянето на училищата доведе до отпадане от училище, детски труд и детски бракове. Много родители нямаха възможност да продължат да работят, докато балансират между грижите за децата и техните образователни нужди. Някои изгубиха напълно работните си места, което тласна семействата им към бедност и създаде по-дълбока икономическа криза.
Дистанционното обучение беше като спасително въже за милиони ученици, но достъпът до технологии и качеството на учебната програма не бяха равномерно разпределени, дори в рамките на общностите и училищните райони.
Опитът показва, че училищата не са основният двигател на предаването на вируса и че е възможно да ги държим отворени за присъствено обучение. УНИЦЕФ призовава правителствата, местните власти и училищните ръководства да отворят отново училищата възможно най-скоро и да предприемат всички стъпки, за да намалят предаването на вируса в училищата, като:
За да подкрепи тези усилия, УНИЦЕФ допринесе за създаването на Рамка за връщане в училище, за да осигури практически и гъвкави съвети за националните и местните власти и да подпомогне усилията им за връщане на учениците в клас.
„Кризата с образованието все още е тук и с всеки изминал ден, в който класните стаи останат празни, ситуацията се влошава“, отбеляза Хенриета Фор. „Това е криза, която няма да позволим светът да пренебрегне. Каналите ни потъват в мълчание, но посланието ни е силно:
Всяка общност навсякъде трябва да отвори училищата възможно най-скоро. Училищата трябва да са последните затворени и първите отворени институции. Трябва да започнем да слагаме на преден план най-добрия интерес на всяко дете.
Във всички случаи, освен при най-крайните ситуации, това означава да върнем учениците в класната стая“, коментира Фор.
Източник: unicef.bg
Снимка: unsplash.com