Изявление на изпълнителния директор на УНИЦЕФ Хенриета Фор в Деня за безопасен интернет
„В сянката на COVID-19 животът на милиони деца и млади хора се сведе само до техните домове и екрани. За мнозина да бъдеш онлайн стана единственият начин да играеш, общуваш и учиш.
Технологиите и дигиталните решения осигуряват възможности за децата да учат, да се забавляват и да останат свързани, но същите тези технологии са отговорни за повишаването и излагането на редица рискове. Дори и преди пандемията сексуалната експлоатация онлайн, вредното съдържание, невярната информация и кибертормозът застрашаваха правата, сигурността и психическото благосъстояние на децата.
За децата, които вече са засегнати от тях – онлайн или офлайн, увеличеното време, прекарано пред екраните, може да стане причина за засилване на тяхнaта уязвимост. Затварянето на училищата, физическата дистанция, ограничените услуги и увеличеното напрежение върху уязвимите семейства наруши и отслаби някои от мерките за закрила за тях.
В същото време расте тревогата за физическото и емоционалното здраве на децата, като има данни, че повечето време онлайн води до по-малко занимания навън, намалено качество на съня, увеличени симптоми на безпокойство и нездравословни хранителни навици.
Докато пандемията навлиза в своята втора година, няма съмнение, че интернет и технологиите ще продължат да играят съществена роля в живота на милиони деца. На днешния ден за безопасен интернет имаме възможност да пресъздадем по-сигурен свят за децата онлайн и такъв, който поставя като приоритет и закриля тяхното физическо и психическо благосъстояние.
Ето как:
- Като работим с правителствата, за да обучим здравните, образователните и социалните работници за влиянието на COVID-19 върху благосъстоянието на децата, включително повишените онлайн рискове, както и като укрепим основните услуги за закрила на детето и за психично здраве, за да гарантираме, че работят по време на пандемията и след нея.
- Като се уверим, че технологичната индустрия, включително социалните мрежи, гарантират, че онлайн платформите са повишили сигурността и мерките за безопасност, които са достъпни за учителите, родителите и децата.
- Като работим с партньори от публичния и частния сектор, за да увеличим инвестициите в безопасни технологии и съдържание, които насърчават качественото обучение и изграждането на умения, включително чрез инициативата Да пресъздадем образованието и GIGA.
- Като подкрепяме родителите да помагат на децата си да разберат рисковете в интернет и дигиталните технологии, както и да следят за признаци на стрес, които могат да възникнат от онлайн дейности.
- В училищата, като осигуряваме на децата непрекъснат достъп до услугите на училищен психолог, включително и виртуално, и политики в отговор на тревогите за психичното здраве и закрилата на децата.
За децата и младите хора подготовката за по-приятен и по-свързан свят след COVID означава да се намери балансът между техния свят онлайн и офлайн, да се насърчават безопасните и позитивни отношения с хората около тях и да имат достъп до подкрепата, от която имат нужда.
Източник: UNICEF България
Снимка: pixabay.com