Национална мрежа за децата приветства инициативата на Правителството за актуализиране на Закона за предучилищно и училищно образование, така че той да позволи и насърчи достъпа на всички деца до предучилищно образование и създаване на гъвкави възможности, съобразени с новите реалности.
Национална мрежа за децата приветства и насърчава усилията за гарантиране на достъпа на всяко дете до услуги за ранно образование и грижа, и разработването на различни мерки за обхващане на децата във форми за предучилищна образователна подготовка. В същото време, мрежата нееднократно е подчертавалa, че е недостатъчно вземането на решение по отношение на задължителността на образованието – нужно е създаването на повече и гъвкави услуги за образование и грижа за децата в периода до постъпване в първи клас – от съществено значение както за децата, така и за родителите. Такава политика гарантира правото на всяко дете на достъп до форми за образование и грижа и е в подкрепа за родителите за съвместяване на личния и професионалния живот.
Ключово в този контекст за НМД е продължаването на усилията за осигуряване на достъпа на всяко едно дете до качествено образование при новите условия, възникващи с дистанционното обучение. По отношение на третата област, в която се предлагат промени, която се отнася до създаването на възможност за поемането на таксите за детски градини, позицията на НМД е, че това е важна крачка напред в обхващането и осигуряването на достъпа на деца, които попадат в една от групите, най-често лишени от такъв. В същото време, мрежата от години подчертава необходимостта и важността на осигуряване на адекватни и универсални услуги и надбавки за всички деца.
Национална мрежа за децата винаги е смятала, че възприемането на цялостен подход за ранно развитие на познавателните, физическите, социалните и емоционалните аспекти изисква програмите за ранно детско развитие да имат ясен образователен компонент. В същото време, ограничаването на възможностите до институционални услуги извън семейния контекст, по принцип не е достатъчно за гарантиране правото на детето на образование в ранното детство и правото на родителят да избере най-подходящата за тях форма.
Ключово е в случая осигуряването на достатъчно и разнообразни услуги, които да позволят както достъп и качество, така и откликване на индивидуалните нужди на всяко дете и семейство. Особено важно е предлаганата мярка от една страна да гарантира обхвата на всички деца от услуги за ранно образование и грижа, а от друга – да не се превръща в мярка за институционално насилие над семействата да записват децата си в услуги, които не отговарят на критериите им за качествена грижа.
Важно е да се знае, че задължителността на предучилищното образование само по себе си не гарантира постигане на резултатите, описани в мотивите на законопроекта, в частност по-пълен обхват и намаляване на риска от преждевременно напускане на училище. В този контекст трябва да е ясно, че ако предложението бъде прието, то трябва да включва и ясен план за създаване на необходимите условия, достатъчно на брой и гъвкави услуги за ранно образование и грижа, включително и промени в нормативната база, които да ги гарантират.
Предложението за поемането на таксите за детска градина само на част от децата и обвързването му с формалния критерии на сега съществуващото проблематично определяне на получаващите детски надбавки, не е достатъчно удачно. Необходимо е да бъде планирано въвеждането на надбавки и/или данъчни облекчения за всички семейства с деца, включително като част от въвеждането на цялостен подход за подкрепа на семействата, или най-малкото да бъде планирано и осигурено поемането на таксите за детски градини за всички деца.
Национална мрежа за децата подкрепя разширяването на възможностите за дистанционно обучение и подкрепа, което е особено нужно днес с оглед на повишената вероятност от извънредни ситуации, от една страна, и развитието на модерните технологии и възможности, от друга. Но е важно да има обучени и подготовени педагогически специалисти по отношение на спецификите на дистанционното обучение, което включва повишаване на квалификацията не само по отношение на техническото използване на различни платформи и дигитални ресурси, но и умения за комуникация, организация на учебния процес и управление на груповата динамика в дигитална среда. А също и разработване на подходи и материали, които да отчитат спецификите на дистанционното обучение и подкрепа, включително промените в начина на учене, груповата динамика и други фактори, влияещи върху учебния процес, както и осигуряване на възможност за участие в образователния процес на всички деца.
Необходим е ясен фокус в работата на учителите върху развиване в учениците на умения, силно необходими за ефективното протичане на обучението от разстояние в електронна среда.
С индивидуални становища по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование излязоха и колегите от „Заедно в час“ и „Амалипе“.
Вижте цялото становище по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование