Световната банка обяви плановете си на 18 май 1015 г. да удвои инвестициите си, предназначени за общественото образование през следващите пет години. Основен акцент ще бъде подобряване на качеството на образованието, а не увеличаване на броя ученици, предаде “Ройтерс“.
Банката обяви, че ще похарчи 5 млрд. долара до 2020 г. – двойно повече от разходите за предходните пет години – в опит да достигне повече от 120 милиона деца, които не посещават училище, и около 250 милиона други, които не могат да четат или пишат, въпреки че са в училище.
Президентът на Световната банка Джим Йонг Ким заяви, че банката ще възприеме система за финансиране, базирана на резултати, при която страните ще получават пари, само ако отговарят на договорените образователни цели.
Съобщението идва в момент, когато повече от 160 страни се събират в Южна Корея във вторник за началото на Световнния образователен форум. На него ще бъдат поставени нови цели, отнасящи се до образованието за следващите 15 години, особено в развиващите се страни. Тези цели ще станат част от целите за устойчиво развитие, които трябва да бъдат приети от ООН през септември.
“Истината е, че повечето системи на образование не се грижат добре за най-бедните деца”, каза Ким в изявление на банката.
“Близо един милиард души се намират в крайна бедност днес и постоянните усилия за подобряване на обучението на децата ще отключат човешкия потенциал за години напред.” Световната банка, чиято цел е да премахне крайната бедност до 2030 г., е изхарчила около 40 млрд. долара за образование от 2000 г. и описва себе си като най-големият международен дарител в образованието.
Банката започна да експериментира с новите схеми за финансиране, тъй като последните световни образователни цели бяха критикувани, че се фокусират предимно върху броя ученици, без да подобряват качеството им на живот.
Ким посочи програма в Пакистан, където Световната банка е предложила 350 млн. долара в заеми и кредити, за да насърчи записванията на деца от бедни семейства, наемането на добри учители и разпространението на качествени учебници.
“Разликите, след като преминахме към финансиране, базирано на резултати, са поразителни”, каза Ким.
Експертите от Световната банка гледат на инвестициите в образованието като ключов фактор за премахване на бедността в световен мащаб. Според тях, качеството на образованието е силен фактор за засилване на темповете на икономически растеж. Образованието може да помогне на хората да се справят с бедността чрез увеличаване на приходите с 10% за всяка година от обучението. Също така, когато дадена страна подобрява образованието за момичетата, се повишава цялостният брутен вътрешен продукт.
Целите за устойчиво развитие до 2030 г. предлагат “всички момичета и момчета да имат достъп до напълно свободно и качествено начално и средно образование”. Постигането на целта ще бъде огромно предизвикателство. Около 121 милиона деца не посещават каквато и да е форма на училище, а едно на всеки четири деца са неграмотни, според данни на ЮНЕСКО. Момичетата са особено засегнати – на всеки 100 момчета, които не посещават училище, се падат 117 момичета.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: pixabay.com