Няма две еднакви деца с дислексия. Проявите на нарушението са различни, затрудненията при преработката на информацията могат значително да варират – съответно и стратегиите за учене следва да бъдат различни. Често, в процеса на обучение на деца с дислексия, се стига до взаимни обвинения между родители и преподаватели и търсене на вина за несъответстващите резултати и възможностите на детето. Дислексията не е резултат от лошо обучение или възпитание, нито е в резултат на мързел, недостатъчно учене или нежелание за развитие.
Характерните трудности, които срещат децата с дислексия не се преодоляват с повече повторения на учебния материал – те имат нужда от различен подход в обучението си, базиран на техните силни страни.
Съществуват много различни стратегии, които могат да бъдат използвани от преподавателите, които обучават деца с дислексия. Голяма част от тях биха били от полза и за останалите ученици в класната стая.
Logopedia.bg споделят полезни насоки за учителите и родителите на деца с дислексия.
В клас:
Започнете с кратко резюме на урока и направете кратко обобщение в края на часа. Това ще подпомогне запаметяването на най-важните точки от урока.
Когато е зададена домашна работа е важно да се провери дали детето правилно записва точно какво се изисква. Уверете се, че детето е взело необходимите материали от училище преди да тръгне за дома.
Помолете детето да запише телефонните номера на някои свои съученици, така че, ако има съмнения дали правилно е разбрало задачите за домашна да може да ги провери.
Не давайте устно задачите за домашна работа – уверете се, че детето има списък със задачите си.
Насърчавайте добри организационни умения чрез използването на папки и разделители, за да улесните работата на детето.
Оформете задачите на части, не подавайте цялата задача наведнъж.
В случай, че дефицитът е по-скоро зрителен, намалете преписването от дъската или учебника до минимум.
Сложете детето близо до класния ръководител, така че учителят да е на разположение за помощ, ако е необходимо, или до друго дете, което да го подкрепя и да му помага.
Преписване от дъска:
Използвайте различни цветни тебешири/маркери за всеки нов ред, а ако има много писмена информация на дъската – подчертавайте най–важното с различни тебешири/ маркери.
Уверете се, че написаното е добре разположено на дъската.
Оставете написаното на дъската достатъчно дълго – за да има възможност детето спокойно и без да бърза да препише информацията.
Четене:
Структурирана схема за четене, която включва повторение и въвежда бавно новите думи е изключително важна. Това позволява на детето да развие увереност и самочувствие, когато четете.
Текстовете за четене следва да бъдат достъпни и предварително подготвени с малко по – голямо междуредово пространство, по – голям шрифт и по – голямо разстояние между буквите.
Не подлагайте детето с дислексия на изпитанието да чете пред целия клас. Като алтернатива можете да му предоставите текст, който да бъде подготвен предварително и когато детето е уверено, че познава текста добре, можете да го помолите да го прочете пред класа.
Използвайте картини за онагледяване на текста.
Никое дете не трябва да бъде лишено от удоволствието на четенето, дори ако то не може да го декодират изцяло.
Не забравяйте: четенето трябва да бъде забавно!
Писане:
Много от обичайните похвати, използвани в класната стая за ограмотяване не помагат на детето с дислексия
Представете буквите и техните части по – различен начин: можете да направите буквите от пластилин или солено тесто, да направите частите на буквата от различни материали и след това да ги сглобите.
Представете една седмица по–рано думите, които ще бъдат изучавани за писане.
Използването на различни форми и цветове биха били от полза за разграничаването на сходни по външен вид букви.
Не забравяйте, че лош правопис не е признак на ниска интелигентност.
Математика:
Математиката използва свой собствен език и символи, затова и много често децата с дислексия срещат трудности в овладяването на аритметичните операции.
Уверете се, че думата, с която изразявате математически операции е разбрана и ясна като понятие.
Използвайте различни синоними на действието и задавайте задачата по–различен начин: сборът, събирането, сумата от, плюс
Децата с дислексия могат да имат проблеми със задачи, които изискват няколко стъпки за решението си – разделете задачата на отделни действия.
Изграждайте навици у детето за проверка на решението на задачата.
Представянето под формата на картина на отговора може да улесни проверката на задачата.
Насърчавайте учениците да вербализират и да представят на глас всяка стъпка от решението на задачата.
Позволете на детето с дислексия да използва калкулатор за проверка на отговорите. Уверете се, че напълно разбира как да го използва.
Поставете ключовите думи и символи, които трябва да се използват, в таблица и я закачете за вътрешната страна на работната тетрадка.
Повтаряйте математическия речник непрекъснато, като използвате мулти сензорни или двигателни методи.
Оценка на работата:
Изберете молив или друг цвят, различен от червено, когато преглеждате работата на дете с дислексия. Една покрита с червено тетрадка може да бъде силно обезкуражаваща.
Вписвайте положителните оценки и предложете устно на детето възможностите да подобри работата си.
Внимателното проследяване на дефицитите в началото на годината ще ви помогне да откриете най–добрия метод за преподаване на детето с дислексия.
Представяне:
Способността на детето с дислексия да напише мислите и идеите си е доста по-различна от нивото на информация, което детето може да даде устно.
Бъдете готови да приемете словесни описания като алтернатива на писмените описания, ако е необходимо.
Алтернативни начини за представяне:
Позволете използване на компютри за текстообработка.
Аудио запис на уроците, които могат да бъдат дадени на детето за ползване у дома.
Повече време за изпълнение на задачата, защото едно дете с дислексия се нуждае от повече време: за четене, планиране, пренаписване и редактиране на неговата работа.
За едно дете с дислексия усещането, че е „различно“ може да бъде много стресиращо и необходимостта от работа с логопед в помощ на развитието на неговите умения може да се приеме много емоционално. Някои специализирани методи могат да бъдат включени в клас, така че всички деца да могат да се възползват от тях, като по този начин намалим чувството за „разлика“.
Използването на „мисловни карти“ като метод на представяне на информацията е подход, който дава добри резултати в предучилищна и училищна възраст.
Мултисензорни и двигателни методи за представяне на информацията ще подобрят значително резултатите на ученика с дислексия.
За да бъде успешна една стратегия за учене на дете с дислексия, в нейното създаване и изпълнение е необходимо да участват както преподавателите и специалистите логопеди, така и родителите.
Източник: logopedia.bg
Снимка: pixabay.com