Създава се социална услуга „Асистентска подкрепа“ като държавно делегирана дейност за 2021 година.
Новата услуга се създава след промени в нормативната уредба, влезли в сила с новия Закон за социалните услуги и Правилник за прилагане на Закона, които очертават водещата роля на общините за провеждане на държавната политика в социалната сфера. Съгласно неговите разпоредби това е специализирана социална услуга, която включва подкрепа от асистент за самообслужване; движение и придвижване; изпълнение на ежедневни и домакински дейности; комуникация.
Асистентската подкрепа ще се предоставя на възрастни хора в невъзможност за самообслужване, които нямат намалена работоспособност или на деца и пълнолетни с трайни увреждания с определена чужда помощ, които не ползват асистентска подкрепа, помощ за осигуряване на асистентска подкрепа или за които не се получава помощ за грижа в домашна среда по реда на друг закон.
Съгласно разпоредбите на Закона за социалните услуги (ЗСУ), до приемането на Националната карта на социалните услуги, от държавния бюджет се финансират само тези видове социални услуги, които до влизането в сила на закона са определени като държавно делегирани дейности с решение на Министерския съвет и за тях се прилагат разпоредбите на закона относно създаването, прекратяването, финансирането и прекратяването на финансирането, годишното планиране, заплащането на таксите за ползване и освобождаването от такси за ползване и възлагането на социални услуги, финансирани от държавния бюджет. Това означава, че за предоставянето на новата социална услуга, кметовете на общини ще следва да изпратят искане за предварително одобрение съгласно чл. 54 от ЗСУ и чл. 78 от ППЗСУ.
С Решение № 790 от 30 октомври 2020 година на Министерски съвет за приемане на стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през 2021 г. са определени финансовите средства за издръжка на делегираните от държавата дейности, финансирани със средства от държавния бюджет при организирането и предоставянето на публични услуги.
При съобразяване на параметрите на осигуреното от държавния бюджет финансиране на социалната услуга „Асистентска подкрепа“ за следващата календарна година със Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г. /обн. ДВ. бр.104 от 8 Декември 2020г., в сила от 01.01.2021 г./, е необходимо кметовете на общините, които ще отговарят за управлението и предоставянето на услугата „Асистентска подкрепа“, да предприемат действия по създаването й като делегирана от държавата дейност, по реда на ЗСУ и правилника за прилагането му и съгласно ЗПФ.
При предвиждането на прогнозния брой и вид длъжности на служителите, които ще осъществяват дейности по ръководство и предоставяне на социалната услуга, следва да се отчитат следните условия:
– Размерът на осигуреното финансиране за общината, разчетни показатели изпратени от МФ до всяка община за 2021 г. (брой субсидирани потребители, стандарт и сума);
– Средният брой субсидирани потребители, които се обслужват от един асистент е 3. Прогнозният брой асистенти ще се определи и в зависимост от утвърдените правила и процедури (максимален брой часове подкрепа), както и необходимия брой часове подкрепа, определен в договора със всеки един потребител;
– Необходимият брой служители за управление и администриране на услугата (допълнително ще има подробни указания във ФО-1 на Министерство на финансите за Бюджет 2021 какъв може да бъде процента на тази численост);
– Времето за реално стартиране предоставянето на услугата, като се отчитат изискванията и сроковете (технологичното време) съгласно Глава втора. асочване, оценка и ползване на социални услуги на ППЗСУ. Кандидат – потребителите заявяват услугата, общината / доставчика избран от лицето изготвят индивидуална оценка на потребностите и индивидуален план за подкрепа на лицето и се сключва договор за предоставяне на услугата.;
– Списъкът на чакащите се формира по реда на вписването, а не според оценката или друга система за класиране. Следва да се отчитат и сроковете на валидност на издадените оценки на потребностите и съответното ново презаявяване (ако е необходимо);
– Данните за социалната услуга се вписват от общината в интегрираната информационна система на АСП.
С оглед на това, че предвидените средства в ЗДБРБ за 2021 г. за предоставяне на социалната услуга „Асистентска подкрепа“ се одобряват и разпределят по съответните показатели от общинския съвет заедно с приемането на бюджета на общината за 2021 г. се препоръчва на общините да оценят внимателно всички видове асистентска и интегрирана – здравна подкрепа, която предоставят и на тази база да изберат вариантите и начина на организиране и предоставяне на новата услуга и да заложат необходимите разходи, съгласно чл. 69 от ППЗСУ.
Повече информация ТУК
Снимка: morgufile.com