Българчета, които са родени в чужбина и имат двойно гражданство, излизат със своето ЕГН в базата данни, която ползват екипите за обхват и задържане на децата в училище.
Така учителите са длъжни да посещават адресите, при това многократно – макар за всички да е ясно, че тези деца никога не са били там и дори изобщо не са живели в родината си.
„Имаме деца, които са родени в Испания. Ходим по 8, 9, 10 пъти с пълното съзнание, че няма да ги намерим в някогашните домове на родителите им. Досаждаме на баби и дядовци, на които не можем да дадем логично обяснение защо продължаваме да ги посещаваме и безпокоим”, разказват от Брезово.
Затова учители, директори и общински администрации настояват платформата да се „изчисти” поне от тези казуси. В противен случай ще продължат да се полагат безсмислени усилия, което много демотивира учителите.
В МОН са постъпили доклади от регионалните управления на образованието, в които са изложени различни трудности, свързани с информацията в базата данни. На срещи с екипа, който поддържа платформата, ще се търси оптимизирането й. Ще бъдат направени подобрения по предложение на Пловдив и София, коментира зам.-министърът на образованието Таня Михайлова.
Министър Красимир Вълчев също е категоричен, че когато механизмът стартира, се вървеше от информационните масиви към работа на терен, но към момента се търси начин подходът да се обърне – водещата информация да е тази, която се установява при обходите.
3 години след като стартира механизмът за обхват и задържане в клас, в момента на терен в цялата страна са 1280 екипа. В тях са ангажирани над 15 000 души от различни институции. Всяка работи в полето на своите правомощия, но заедно с другите, по всеки казус на дете до 16 г., което по нашето законодателство трябва задължително да учи, но го няма в клас. Данните показват увеличение на числеността на екипите с 37%.
Тази година за първи път броят на навоотпадналите намалява два пъти. Към началото на тази учебна година 6500 деца от завършилите втория срок на предходната не са се явили на училище. Една година по-рано в тази категория са били 13 600.
Статистиката показва обаче, че не се постига успех в обхващането на децата на възраст 5, 6 и 7 г. Там има влошаване на резултатите.
Източник: marica.bg
Снимка: pixabay.com