Национална мрежа за децата подкрепя изготвянето на Концепция за разработване на нов закон за социалните услуги, както и на конкретен проект на закона, поради необходимостта да се даде адекватен отговор на предизвикателствата в социалната сфера, които възникнаха след 2003 г.
Безспорно е необходимо да се подобри правната рамка, за да се гарантира предоставянето на ефективни услуги, които имат реален положителен ефект върху живота на техните потребители и съдействат за включването им в обществото и зачитане на правата им. През последните десет години от прилагането на Закона за социално подпомагане (ЗСП) и свързаните с него подзаконови нормативни актове са идентифицирани множество проблеми в социалната сфера, включително липсата на адекватни критерии и стандарти за измерване на качеството на услугите, проблеми при прилагане на текстовете, свързани със социалното договаряне, недостатъчно добро дефиниране на понятието „социални услуги“ и видовете социални услуги.
В действащия ЗСП и ППЗСП не е адекватно регламентиран процесът на оценка и необходимите инструменти, които да гарантират комплексен подход при определяне на нуждите на индивида от социална подкрепа (услуги, парични помощи, технически средства, интеграционни добавки и др.), както и времето, необходимо за предоставянето им. Всички тези проблеми налагат в 2015 г. да се води сериозен дебат за това, какво разбираме под понятието „социална услуга“ и как следва да ги класифицираме.
Считаме, че Концепцията правилно отбелязва, че социалното подпомагане постепенно се преориентира от предоставяне на парични помощи (пасивни мерки), финансирани изцяло от държавния бюджет, към насърчаване на заетост и предоставяне на социални услуги, подкрепящи социалното включване на уязвимите групи (активни мерки). Двата компонента на социалното подпомагане – “социални услуги” и „парично подпомагане”, не следва напълно да се отделят, а да се допълват взаимно, за да отговорят на комплексните потребности на лицата.
За нас е важно да отбележим и подчертаем още веднъж едно от ключовите предизвикателства, които имат значение за повишаване на качеството на социалните услуги, тяхната ефективност, ефикасност и в крайна сметка иновативност (да бъдат търсени все по-модерни и резултатни начини да бъдат удовлетворявани потребностите на уязвимите групи), а това е неравнопоставеността на всички доставчици и смесване на ролите по планиране, управление и контрол на услугите. Общината се явява доставчик на социални услуги, който априори има достъп до финансиране и предоставяне на социални услуги. Общинските структури-доставчици на социални услуги не подлежат на лицензиране и регистрация за разлика от частните доставчици. И възможностите на частните доставчици да предоставят социални услуги като делегирана държавна дейност или местна дейност, финансирани с публични средства зависи изцяло от решението на кмета, което често се влияе от други фактори, а не от стремежа да се гарантират качествени и ефективни социални услуги на населението. Регламентирането на конкурсната процедура, като единствена форма за възлагане предоставянето на социални услуги на частни доставчици, се оказва пречка пред формиране на публично -частни партньорства в социалната сфера, особено в хипотезите, когато частният партньор е инвестирал в социална инфраструктура и/или развитие на конкретните услуги.
Конкретни бележки
Предвид изложеното, бихме подкрепили концепция и законопроект, регламентиращи по нов начин следните обществени отношения:
1.Обществените отношения, свързани с нов начин на дефиниране на понятието „Социални услуги“, техните цели и видове.
Конкретното ни предложение е първата глава на закона да урежда следния кръг въпроси: Дефиниция на социална услуга, цели на закона, принципи, класификация на социалните услуги по различни критерии.
2. Обществени отношения, свързани с осигуряване на достъп до услугите.
Конкретното ни предложение е втора глава на закона да урежда следния кръг въпроси: Водене на случай, оценка, организиране на процес за предоставяне на услугите, качество, планиране на социалните услуги, механизъм за разкриване на социални услуги.
3. Обществените отношения, свързани със статута на доставчиците на социални услуги и гарантиране на тяхната равнопоставеност.
Конкретното ни предложение е трета глава на закона да урежда следния кръг въпроси: Видове доставчици на социални услуги, процедура по регистрация и лицензиране, изисквания за предоставяне на социалните услуги, включване на потребители в процеса на вземане на решения при организиране на социалните услуги.
4. Обществените отношения, свързани със социалното договаряне
Конкретното ни предложение е четвърта глава на закона да урежда следния кръг въпроси: Договаряне на социалните услуги, процедури за възлагане, процедура за пряко договаряне, контрол в рамките на възлагането, финансиране на социалните услуги.
5. Обществените отношения, свързани с настаняване на възрастни лица в специализирани институции.
Конкретното ни предложение е пета глава на закона да урежда следния кръг въпроси: Договаряне на социалните услуги с потребителите, процедура за настаняване в специализирани институции, съдебен контрол.
6. Обществените отношения, свързани с развитието на интегрираните услуги.
Конкретното ни предложение е шеста глава на закона да урежда следния кръг въпроси: Възможност за предоставяне на интегрирани интервенции и координационни механизми.
В заключение, като представители на доставчици на услуги, граждански организации и мрежи с дългогодишен опит и експертиза в развиването и прилагането на различни услуги за деца и възрастни, ние сме готови да продължим и подкрепим работата по конкретни текстове на законопроекта конструктивно и добронамерено, но след дискусия и съгласуване на обща визия за структура на закона и глави, като ясно се посочи какъв кръг обществени отношение ще уреждат те. Всеки друг опит един от участниците да представи „свои“ конкретни текстове, извън общоприетата рамка, ще развали усещането за диалог, което Министерството на труда и социалната политика от дълги години гради в партньорството си с гражданските организации.
Пълен текст на становището (DOC, 92 KB)
Снимка: photl.com/ studio cl art