Становище на Национална мрежа за децата
по предложения от Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) за промени в
Наредба 2 от 24-ти април 1997 г. за организиране и
провеждане на детски и ученически отдих и туризъм
Национална мрежа за децата е обединение на 115 организации от цялата страна, които работят със и за деца и семейства. Мисията на организацията е да заздрави и улесни сътрудничеството между сходните неправителствени организации и всички заинтересовани страни с цел гарантиране правата и благосъстоянието на децата в България.
Общи коментари
Национална мрежа за децата (НМД) приветства предложението за промени в Наредба 2, доколкото то ще улесни директорите на детски градини и училища в организирането на детски и ученически отдих и туризъм по начин, който е едновременно облекчен като цени и условия, но в същото време гарантирано безопасен и сигурен за децата.
Считаме, че организираният отдих и туризъм, освен че предполага почивка за децата, е и форма на извънучилищно усвояване на важни знания и умения и затова е необходимо да бъде поощряван и да се опростят максимално правилата за провеждането му, съвместими със сигурността на децата.
Общите ни препоръки касаят отпадане на детайлната систематизация на формите на организиран отдих и туризъм, както и някои други конкретизации, подробно разписани по-долу, с цел да се осигури по-голяма гъвкавост при организирането на такива форми.
Препоръки
Относно цялата Наредба:
- Всички лица, заети с организирането и провеждане на детски и ученически отдих и туризъм, да бъдат запознати с Етичния кодекс за работа с деца и това да бъде документирано.
- Настаняването на деца и ученици за организиран отдих с нощуване става в места (напр. хотели, почивни бази), които не предлагат на територията си хазартни игри, организирана и насочена към децата и учениците рекламна дейност и ограничават достъпа до телевизионни канали и предавания, предназначени за възрастни.
Относно чл. 7:
„Отдихът на децата и учениците, организиран от общините в почивни бази, управлявани или стопанисвани от тях, се осъществява в съответствие с изискванията, определени от общинските съвети.” – предлагаме да се добавят като възможности за настаняване и ученическите общежития чрез взаимно договаряне между училищата. Предлагаме също като бази да могат да се ползват и туристическите спални, по усмотрение и преценка на директора на детската градина или училището и съобразени с оптималното съотношение цена на услугата-комфорт за децата/учениците.
Относно чл. 8:
Предлагаме да отпадне детайлната систематизация на формите на организиран отдих и туризъм, защото това лишава от гъвкавост организирането на такива форми. Единственото разделение да бъде свързано с необходимостта от организиране на нощувка.
Предлагаме специално да бъдат отделени пътуванията, свързани с посещение на културни, спортни и развлекателни мероприятия в други населени места, ако пътуването в едната посока не надхвърля 3 часа – например спортни състезания, концерти, театрални постановки и т.н., тъй като често пъти те налагат пътуване и в тъмната част на денонощието, за да се избегне организирането на нощувка, което допълнително оскъпява и усложнява организацията.
Относно чл. 11, т.5:
Предлагаме за кратките форми на организиран отдих без нощувка да не се изисква документ, издаден от личния лекар, а само декларация от родителя за здравословното състояние на детето (дали в момента приема лекарства, ако да – какви и кога да се дават на детето; има ли алергии и др.)
Относно чл. 11, т.8:
Според закона, директорите трябва да бъдат в контакт с туроператорите, които носят отговорност за избора на превозвач. Ако директорът има право лично да избира превозвача, тогава той трябва да изисква данни за лиценза му. Предлагаме за кратките форми без нощувка да се предвиди такова право на директора, за да се избегне излишното оскъпяване на пътуването, когато е организирано от туроператор.
Това е от особено значение за населените места с голям брой социално слаби семейства, които не могат да понесат финансовата тежест на подобни пътувания, а организираният отдих е единственият шанс на децата да посетят места извън родните им.
Относно чл. 17:
За обучение по туризъм и ски, както и за водене на походи в планините и за екскурзионно летуване в планините да не се изброяват конкретни образователни институции и курсове, преминати от инструкторите и водачите. Единствен критерий да бъде вписването в Националния регистър на планинските водачи. За обучение по снежни спортове (ски и сноуборд) – такива да могат да се провеждат само от ски и сноуборд училища, вписани в Националния регистър на ски училищата.
Относно чл. 19:
Да отпадне предложението за клинично здраве от ал.1.
Относно чл. 20:
Да се редактира ал.1, която дефинира, че само клинично здрави деца и ученици могат да участват в различните форми на организиран отдих и туризъм, защото това ограничава гъвкавостта на организирането от страна на училищата и детските градини. Тази дефиниция препятства и деца с увреждания или с хронични заболявания също да се включват във формите на отдих и туризъм.
Относно чл. 26, т. 1:
Предлагаме при всяка форма на организиран туризъм организаторите да имат задължението да осигурят медицинска чанта-аптечка и лице, което да има право да оказва долекарска помощ (медицинска сестра от учебното заведение, планински водач, планински спасител).
Относно чл. 28а, т. 2:
Предлагаме специално да бъдат отделени пътуванията, свързани с посещение на културни, спортни и развлекателни мероприятия в други населени места, ако пътуването в едната посока не надхвърля 3 часа – например спортни състезания, концерти, театрални постановки и т.н., тъй като често пъти те налагат пътуване и в тъмната част на денонощието, за да се избегне организирането на нощувка, което допълнително оскъпява и усложнява организацията.
Заключение
Като обобщение и предвид спецификата на дейност на неправителствените организации, обединени в Национална мрежа за децата, препоръките ни се отнасят основно до подобряване на гъвкавостта на организация на ученическия отдих и туризъм.
Вярваме, че препоръките ни ще бъдат взети под внимание, тъй като почиват на реалния опит от практиката на нашите членове и партньори. Разчитаме на ползотворно сътрудничество с отговорните органи и институции и оставаме на разположение за коментари и допълнения.
Национална мрежа за децата
10 юли 2013 година