Национална мрежа за децата е обединение на над 125 граждански организации и съмишленици, работещи със и за деца и семейства в цялата страна. Насърчаването, защитата и спазването на правата на детето са част от ключовите принципи, които ни обединяват. Ние вярваме, че всички политики и практики, които засягат пряко или косвено децата, следва да се изготвят, прилагат и съблюдават, като се взема предвид принципът за висшия интерес на децата и с активното участие на самите деца и младежи.
Общи коментари:
Национална мрежа за децата вярва, че подобряването на достъпа и качеството на здравна помощ трябва да бъде дейност с най-висок приоритет в дневния ред на Министерство на здравеопазването и на Правителството на Република България. Убедени сме, че най-добрият интерес на децата трябва да бъде водещ при изготвяне на проекти на нормативни документи.
Считаме, че основната мисия на Национална мрежа за децата в областта на здравеопазването е гарантиране на равния достъп до сравними по качество услуги за всички деца. Анализът на политиките трябва да бъде правен от гледна точка на възможностите на системата да преодолее естественото неравенство между децата и да компенсира липсващите ресурси на семейството и предизвикателствата на средата (отдалеченост на населеното място и лоша инфраструктура).
Национална мрежа за децата застава зад предложението за основен и допълнителен пакет здравна помощ, тъй като твърдо вярваме, че моделът на здравеопазване в България трябва да бъде солидарен и здравно неосигурените лица следва да имат право не само на спешна помощ, но и на други форми на базисни здравни услуги. Смятаме, че едновременно с регламентирането на двата пакета, следва да се търсят, анализират и отстраняват причините за големия процент здравно неосигурени граждани, но това да става не само през санкции, а и през подходи на подкрепа. Освен големия брой здравно неосигурени, които разполагат с ресурси, но са в „сивата“ икономика, има и хора, които са завърнали се от чужбина емигранти, живеещи в бедност или в риск от бедност, които нямат възможност да се осигуряват. В този смисъл подкрепяме предложението, изказано от министър Москов държавата да покрива здравните осигуровки на граждани, които нямат възможност да го правят сами, като това се определя по строги социални критерии.
Настояваме да бъде гарантирано, че децата и бременните жени ще получат пълния пакет от здравни услуги, като държавата се ангажира да внася осигуровки за тях и за основния, и за допълнителния пакет здравна помощ.
Бихме искали още веднъж да обърнем внимание върху въвеждането на интегрирани здравно-образователно-социални услуги, тъй като вярваме, че това ще подобри достъпа на децата до здравна помощ и ще помогне за ефективното случване на холистичния подход към детето и семейството. Считаме, че въвеждането на такъв тип услуги може да се обвърже с индикаторите за качество на услугата и ефективността на медицинската помощ.
Конкретни коментари:
Национална мрежа за децата подкрепя позицията, че възстановяването на здравноосигурителни права трябва да става с плащането на здравните месечни вноски за 12 месеца назад, а не както е в момента – за 36 месеца назад. Според нас, това ще даде допълнителен стимул на много здравно неосигурени лица да влязат в осигурителната система и да възвърнат здравните си права. Подкрепяме предложението на министър Москов в посока търсене на механизми за признаване на здравните осигуровки на български граждани, които са се осигурявали в друга държава.
Не считаме за резонна предложената мярка за връщане на договорното начало при определянето методиките за остойностяване и заплащане на медицинските дейности, обемите и цените им. По силата на това предложение, медицинските дейности, извършени над договорените предварително с Национална здравноосигурителна каса (НЗОК ) обеми, ще се заплащат на по-ниски цени. Това на практика означава, че ако лечебното заведение има договор за лечение на 50 деца, болни от диабет, за 51-вото лекувано дете болницата няма да получи пълен размер заплащане по клинична пътека от НЗОК или просто няма да приеме детето за лечение. Няма логика също така една и съща процедура да струва една сума до 25-то число на месеца, а след това да струва по-малко или изобщо да не се покрива като разход на болницата от страна на НЗОК.
В този смисъл, подкрепяме текстовете в проектозакона по отношение на заплащането за резултати, а не за медицински дейности и изразяваме убеденост, че една от приоритетните дейности за професионалистите, държавните експерти и представителите на гражданското общество следва да бъде дефинирането на минимален пакет от здравни услуги за всички деца и осигурен достъп до здравна помощ и на децата в отдалечени и труднодостъпни райони.
Национална мрежа за децата от години се застъпва и за поне два прегледа по време на бременността на здравно неосигурените бременни жени, един в началото и един в края на бременноста. Убедени сме, че това ще има пряк положителен ефект върху здравето на бременната жена и на плода и ще резултира и върху значими индикатори за България като понижаване на детската смъртност и подобряване на индикаторите в областта на ранното детско развитие.
Според нас, тази мярка трябва да е част и от обща стратегия и визия за инвестиции в ранното детство, които според международните изследвания са със средна възвръщаемост от 10 % годишно. Според някои изследвания (1) страната ни губи около 0,16% от брутния си вътрешен продукт от нереализиран потенциал за развитие на децата поради бедност, недохранване и неучастие в предучилищното образование.
Опитът от работата на терен с деца и семейства на организациите-членове на Национална мрежа за децата показва, че има нужда и от механизми за проследяване на ефективността и резултатите от профилактичните прегледи за деца и последващото им насочване към специалисти и лечение. Предлагаме също и създаване на единен регистър за децата с неврологични заболявания и адекватното им насочване към лечение и/или рехабилитация.
Във връзка със здравното осигуряване на децата, предлагаме да не се допуска изписване на бебе от родилните отделения, без да е ясно кой ще е личният лекар и/или патронажната сестра/акушерка. Ако майката не е избрала предварително личен лекар, следва да се назначава такъв служебно. След раждането на бебе остава известен вакуумен период – за да се признае детето като пациент на съответния педиатър, то трябва да получи ЕГН и акт за раждане, за да може НЗОК да плати на педиатъра за прегледите на бебето. Така съществува риск някои семейства да останат без помощ от квалифициран специалист по отношение първите грижи за детето.
Смятаме, че проектозаконът трябва да поставя акцент и върху засилване на капацитета на първичната (доболнична) помощ, като по този начин ще се спестят много средства от хоспитализация и ще се засили промоцията и превенцията на здраве, която е особено важна за децата и младите хора с оглед създаването на дългосрочни здравни навици, умения и култура.
Оставаме на разположение като коректен и предвидим партньор в усилията по подобряване на системата за здравни услуги и осигуряване на достъп на всички групи от населението до качествена болнична и извънболнична помощ. Изразяваме готовност да се включим във формирането на работни групи по поднормативните актове, следващи работата по проектозакона.
Национална мрежа за децата
май 2015 г.
Снимка: freeimages.com/ColinBroug