Национална мрежа за децата е обединение на граждански организации и съмишленици, работещи с и за деца и семейства в цялата страна. Насърчаването, защитата и спазването на правата на детето са част от ключовите принципи, които ни обединяват. Ние вярваме, че всички политики и практики, които засягат пряко или косвено децата, следва да се изготвят, прилагат и наблюдават, като се взема предвид принципът за висшия интерес на децата и с активното участие на самите деца и младежи.
Закрила на децата с увреждания от насилие
Децата с увреждания и децата с проблеми в развитието са сред най-стигматизираните и маргинализирани деца в света. Международните изследвания (1) показват, че рискът от насилие при тях е значително по-голям поради игнорирането от страна на общността и негативните традиционни нагласи. Често пъти нагласата на възрастните спрямо децата е, че те лъжат или си измислят, фантазират, т.е. че това, което твърдят, че им се е случило, е невярно. Твърдението на директорката на училището към майката „Никой няма да повярва на дете аутист“ е нагледен пример за реакцията към подобен род случаи.
Практиката и изследванията обаче показват, че в практиката децата по-често не говорят за това и отричат вместо да лъжат или да дават невярно потвърждение. Психологичната травма, резултат от сексуално насилие в детска възраст може да доведе до сериозни последствия върху формирането на личността и има трайни последствия по отношение на цялостната психична организация на жертвата. Изследванията също така установяват, че закъснялото разкриване спомага за посттравматичен стрес, разстройство и за депресия (2).
Национална мрежа за децата счита, че съществуващите в страната законодателство и практики по отношение на децата с увреждания често са в противоречие с принципите, залегнали в Конвенцията на ООН за правата на детето и в други основополагащи международни документи за човешките права. В резултат на традиционния подход към тях като към болни деца, които имат нужда предимно, ако не и само от медицински грижи и съчувствие, нормативната уредба ползва терминология, която предпоставя добронамерено, но в същото време дискриминационно отношение – още при определяне на диагнозата ги третира като загубили (в %) възможност за социална адаптация. Детските градини и училищата не са в състояние да приемат децата със специални образователни потребности поради недостъпната архитектурна среда, липсата на индивидуални програми за обучение и на подготвен персонал.
Организацията настоява за промяна на философията към увреждането като социален феномен, а не медицински, и възприемане на Международната класификация на функционирането, уврежданията и здравето (ISF) на Световната здравна организация и прилагането й в България.
Също така считаме, че случаят със сигнала за сексуално насилие над детето и липсата на адекватна реакция от страна на компетентните институции до момента, показва острата необходимост от преглед на действието и ефективността на Координационния механизъм за взаимодействие при работа в случаи на деца, жертви или в риск от насилие и за взаимодействие при кризисна интервенция.
Национална мрежа за децата подкрепя призива на родителите на детето за незабавни и координирани действия от страна на институциите за проверка на сигнала и предприемане на действия по случая като ще изпрати официални писма до отговорните институции със следните въпроси:
1. Задвижен ли е координационният механизъм за работа в указаните срокове?
По силата на приложение 1 към Координационния механизъм за взаимодействие при работа в случаи на деца, жертви или в риск от насилие и за взаимодействие при кризисна интервенция, получилият сигнала орган (Дирекция „Социално подпомагане“/Отдел за закрила на детето, Държавна агенция за закрила на детето или МВР ) е длъжен да уведоми за това останалите незабавно до 1 час от регистриране на сигнала, включително по телефон и факс.
2. Направена ли е оценка на сигнала от Отдела за закрила на детето в рамките на 24 часа от неговото подаване?
3. Сформиран ли е мултидисциплинарен екип по случая, който да подкрепи оценката на случая в рамките на 24те часа след подаване на сигнала?
4. Включва ли мултидисциплинарният екип представители на доставчици на услуги и специалисти с експертиза и опит, които могат да подкрепят изпълнението на плана за действие и подкрепа на детето и семейството?
5. Информирана ли е Държавната агенция за закрила на детето за необходимостта от предприемане на кризисна интервенция и предприети ли са действия за психологическа подкрепа на детето и семейство?
6. Предприети ли са необходимите действия от страна на Ръководството на IV-то помощно училище в София за изясняване на обстоятелствата около случая и закрила на другите ученици?
Подкрепа на детето и семейството
Експертите на Институт за социални дейности и практики, организация – член на Национална мрежа за децата с доказана експертиза в работата по превенция и случаи на сексуално насилие над деца, са готови да окажат подкрепа не само на детето и семейството, но и да се ангажират с работа и подкрепа на другите деца от класа, както и да осигурят защитена среда за изслушване на детето в специално оборудвана стая .
Препоръки
Национална мрежа за децата се застъпва за:
– Развитие на компетентността на работещите с деца като се организират специални обучения и механизми за подкрепа и контрол с цел ефективна превенция, управление на кризисни ситуации и ефективно междуинституционално взаимодействие.
– Разработване и прилагане на политика за спиране на нарушаването на правата на децата, жертви и свидетели на престъпления, чрез въвеждане на стандарти на национално ниво за мултиплициране на практиката за прилагане на процедурите на приветливото към децата правосъдие и приемане на Закон за детско правосъдие.
– Развиване на политики и процедури за закрила на детето във всички институции и организации, работещи с деца, които предвиждат и гарантират прилагането на адекватни механизми за подбор на персонал и доброволци, обучение, подкрепа и супервизия, процедурите за реагиране при информация за насилие над дете и др.
8 октомври 2014 г.
Национална мрежа за децата
- Кросе, Кеи и Ратнофски, 1993; Съливан, Кнутсън, 2000; Childrens Bureau, 2004
- Sauders и сътрудници (2004)
- Наредба № 19 на МЗ за експертиза на инвалидността при децата до 16-годишна възраст
- Повече информация за сините стаи като възможност за щадящо изслушване на деца жертви или свидетели на престъпление
Снимка: freeimages.com/iprole