Становище на Национална мрежа за децата по изработване на алгоритъм за прилагане на Механизма за противодействие на училищния тормоз
Национална мрежа за децата е обединение на над 125 граждански организации и съмишленици, работещи със и за деца и семейства в цялата страна. Насърчаването, защитата и спазването на правата на детето са част от ключовите принципи, които ни обединяват. Ние вярваме, че всички политики и практики, които засягат пряко или косвено децата, следва да се изготвят, прилагат и съблюдават, като се взема предвид принципът за висшия интерес на децата и с активното участие на самите деца и младежи.
Приветстваме усилията на МОН да предлага начини за реагиране и справяне с негативни тенденции в училище, като агресията и тормоза. Механизмът за противодействие на училищния тормоз беше създаден в отговор от нуждата за полагане на целенасочени усилия за изграждане на цялостна образователна политика за ангажиране и подкрепа на децата в училище, развиване на позитивен климат и присъствие на възрастните по начин, който е съответен на потребностите на днешните млади хора.
Механизмът се придружаваше от действието на национална група за психологическа намеса при кризисни и критични събития в училище, в това число подкрепа на самите педагогически екипи в работата им с деца и младежи, които са в ситуация на конфликти, агресия и насилие. През 2014 г. беше преустановена дейността на Националната мобилна група за психологическа подкрепа от училищни психолози, която отговаряше на необходимостта от намеса в ситуации на криза или насилие над дете. Отчитаме това като сериозен недостатък, защото в някои райони в училищата няма училищни психолози и педагогически съветници, а педагогическите екипи нямат в достатъчна степен умения и знания да се справят със ситуациите на агресия и насилие.
Подкрепяме включването в разработването на единен план за противодействие на училищния тормоз на всички заинтересовани страни – родители, учители, педагогически и непедагогически персонал. Считаме обаче, че въвеждането на задължителен алгоритъм за прилагане на Механизма без наличието на цялостен подход, който да обхване всички аспекти на училищната среда, създава риск работата да се фрагментира, а участниците да се съсредоточат върху административната задача – попълване на въпросници, таблици и т.н.
Опасяваме се, че това ще доведе до напрежение вътре в самото училище, което и без това е претрупано с мерки и изисквания за педагогическа работа, приобщаване на деца с различни нужди, безопасност на движението, часове на класа, работа със зависимости, извънкласна и всяка друга работа с децата извън урочните часове. На практика, задължителността на механизма без създаване на условия за ефективното му прилагане като изграждане на споделено разбиране, обучение, подкрепа и др. елементи от един цялостен подход, ще засили контрола и натиска за изпълнение на алгоритъма, което ще натовари системата, в която основен проблем е прегарянето на учителите.
Не без значение е и липсата на достатъчно училищни психолози и педагогически съветници в училищата, които да работят в партньорство с учителите и ръководството на училището, както и самите деца, техните родители и общности.
В тази връзка отправяме следните препоръки:
- Да се спре задължителността на документа като за начало той може да се пилотира като модел, който да докаже своята ефективност, но заедно с елементи като дейности за изграждане на споделено разбиране между всички заинтересовани страни, обучения, планиране и изграждане на механизми за справяне с конкретни случаи и др. Задължението към училищата трябва да остане необходимостта от училищна политика за справяне с тормоза и насилието, етичен код за поведение и дисциплина, т.е. рамка с ценности, философия и индикатори за конкретните цели.
- Да се възстанови дейността на националната мобилна група за психологическа подкрепа, която да оказва съдействие при кризисни ситуации и казуси, с които детските градини и/или училищата не могат да се справят сами.
- Създаване на ясни механизми за разпознаване на проявите на психично страдание и агресивното поведение при децата и учениците и осигуряване на психологическо обслужване в училище.
Национална мрежа за децата
15 юни 2015 г.
Снимка: pixabay.com