Национална мрежа за децата (НМД) е обединение на 125 организации от цялата страна, които работят със и за деца и семейства. Мисията на организацията е да заздрави и улесни сътрудничеството между сходните неправителствени организации и всички заинтересовани страни с цел гарантиране правата и благосъстоянието на децата в България.
Общи коментари
Национална мрежа за децата вярва, че подобряването на достъпа и качеството на здравна помощ трябва да бъде дейност с най-висок приоритет в дневния ред на Министерство на здравеопазването и на Правителството на Република България. Убедени сме, че най-добрият интерес на децата и особено на децата, които се нуждаят от лечение и/или рехабилитация, трябва да бъде водещ при изготвяне на проекти на нормативни документи. Приветстваме част от мерките, предвидени в Закона за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, като изготвяне на Национална здравна карта и на електронно здравно досие.
Смятаме още, че други от предложените мерки са с нееднозначен характер и могат да имат негативен ефект върху здравната система и достъпа до качествена и навременна здравна помощ.
Вярвамe, че основната мисия на НМД в областта на здравеопазването е гарантиране на равния достъп до сравними по качество услуги за всички деца. Анализът на политиките трябва да бъде правен от гледна точка на възможностите на системата да преодолее естественото неравенство между децата и да компенсира липсващите ресурси на семейството и предизвикателствата на средата (отдалеченост на населеното място и лоша инфраструктура).
Считаме, че достъпът до здравна помощ е ключов за подобряване здравето на нацията и най-вече на децата, които са една от най-уязвимите групи. В този смисъл подкрепяме идеята за акредитация на болниците, като намираме това за инструмент за гарантиране на качеството на услугите, чрез възможност за въвеждане на норми и критерии за управление на качеството в болничните заведения. Предлагаме акредитацията на болниците да бъде цялостен процес, който не включва само чисто медицинските дейности, а и управление на персонала, удовлетвореност на пациентите и др.
Национална мрежа за децата вярва, че моделът на здравеопазване в България трябва да бъде солидарен и здравно неосигурените лица следва да имат право не само на спешна помощ, но и на други форми на базисни здравни услуги, както и да се търсят, анализират и отстраняват причините за големия процент здравно неосигурени граждани. Предлагаме възстановяването на здравноосигурителни права да може да става с плащането на здравните месечни вноски за 12 месеца назад, а не както е в момента – за 36 месеца назад.
Бихме искали още веднъж да обърнем внимание върху въвеждането на интегрирани здравно-образователно-социални услуги, тъй като вярваме, че това ще подобри достъпа на децата до здравна помощ. Считаме, че въвеждането на такъв тип услуги може да се обвърже и като изискване за акредитацията и лицензирането на болниците.
Конкретни коментари
Национална мрежа за децата вярва, че освен анализ на потребностите от лекари и лекари по дентална медицина, както и от брой легла в болничните структури, Националната здравна карта на България следва да се изготви и след задълбочен анализ на заболеваемостта и специфичните здравни потребности на населението в 28-те области на страната.
В България се наблюдават сериозни регионални диспропорции по отношение достъпа до качествена здравна помощ и обезпечеността със специалисти и лечебни заведения по райони. Считаме, че изготвянето на Национална здравна карта трябва да стъпва на сериозен анализ на заболеваемостта и специфичните здравни рискове за населението по области и дори по общностни групи, населяващи съответните райони. Друг въпрос, свързан с изготвянето на картата, който буди притеснение, е липсата на стратегия и мерки за действие в случаите, когато дадена област се нуждае от определени медицински специалисти, а такива не достигат. Предвижданите в проектозакона промени в момента са насочени предимно към ограничителни действия за неразкриване на нови лечебни заведения, без да се планират мерки за насърчаване на младите лекари и медицински специалисти да работят и да се развиват в определени области и специалности. Считаме също, че е важно да се разработят и предложат конкретни механизми за това как Националната здравна карта гарантира минимален пакет здравни услуги и сигурен достъп до здравна помощ на всички граждани и най-вече на децата.
Смятаме, че за да се реши проблемът със здравното осигуряване и огромния брой хора, които са изпаднали от системата или не са включени в нея поради различни причини, трябва да се предприемат спешни действия за изграждане на споделена визия за това какво здравеопазване е нужно и искаме да имаме в България и какъв да бъде моделът на здравно осигуряване.
Не считаме за резонна предложената мярка за връщане на договорното начало при определянето методиките за остойностяване и заплащане на медицинските дейности, обемите и цените им. По силата на това предложение, медицинските дейности, извършени над договорените предварително с НЗОК обеми, ще се заплащат на по-ниски цени. Това на практика означава, че ако лечебното заведение има договор за лечение на 50 деца, болни от диабет, за 51-вото лекувано дете болницата няма да получи пълен размер заплащане по клинична пътека от НЗОК или просто няма да приеме детето за лечение. Няма логика също така една и съща процедура да струва една сума до 25то число на месеца, а след това да струва по-малко или изобщо да не се покрива като разход на болницата от страна на НЗОК.
Вярваме, че контролът по правомерното разходване на парите по клинични пътеки и качеството на оказваната медицинска помощ следва да става чрез съвместни проверки на Районните здравно осигурителни каси (РЗОК), изпълнителна агенция „Медицински одит”, регионалните здравни инспекции, съсловните организации на лекарите, лекарите по дентална медицина и другите заинтересовани страни, както е предвидено в текста на Закона за изменение и допълнение в Закона за здравното осигуряване.
Национална мрежа за децата вярва, че лекарствата и терапевтичните препарати за лечение на детски болести и хронични патологични състояния следва да бъдат достъпни и плащани от бюджета на НЗОК, независимо дали са договорени отстъпки за тях.
Считаме, че Министърът на здравеопазването е добре да има възможност да вземе решение още на ниво инвестиционно намерение дали да се изгражда нова болница в даден регион, но препоръчваме това да става и в режим на обществени консултации, така че да се минимизират съмненията за политическо решение. Изразяваме разбиране, че мярката цели планиране на ресурсите и оказване на медицинска помощ съобразно специфичните нужди на населението във всяка област, както и намаляване на натиска върху здравноосигурителната система, но считаме, че е необходимо да има и други механизми за инвестиции в здравната сфера и за проследяване и контрол на разходване финансите на НЗОК.
Оставаме на разположение като коректен и предвидим партньор в усилията по подобряване на системата за здравни услуги и осигуряване на достъп на всички групи от населението до качествена болнична и извънболнична помощ.
Национална мрежа за децата
7 април 2014 г.
Снимка: sxc.hu/Kurhan