Национална мрежа за децата е обединение на 141 граждански организации и съмишленици, работещи със и за деца и семейства в цялата страна. Насърчаването, защитата и спазването на правата на детето са част от ключовите принципи, които ни обединяват. Ние вярваме, че всички политики и практики, които засягат пряко или косвено децата, следва да се изготвят, прилагат и съблюдават, като се взема предвид принципът за висшия интерес на децата и с активното участие на самите деца и младежи.
Общи коментари
От Национална мрежа за децата приветстваме изработването на Наредба, която да определи условията и реда за идентифициране на най-нуждаещи се лица и семейства за подпомагане с храни по Оперативна програма за храни и/или основно материално подпомагане, съфинансирана от Фонда за европейско подпомагане на най-нуждаещите се лица 2014-2020, тъй като с наредбата се увеличава кръгът лица и семейства, които да имат достъп до програмата, както и се включват допълнителни целеви групи, които да получава закупени, но неполучени или неразпределени хранителни продукти или топъл обяд.
Конкретни коментари
Предвид данните за увеличаването на детската бедност и нарастването на риска от бедност при самотните родители и многодетните семейства , организацията счита, че тези целеви групи следва да бъдат приоритизирани при определяне на уязвимите групи и критериите за социално подпомагане. В тази връзка и относно чл. 4(1), в който се определя основната целева група за предоставяне на индивидуални пакети хранителни продукти, от Национална мрежа за децата предлагаме да се добави точка, която да обхваща многодетните семейства, както и самотните майки или бащи, които полагат грижи за дете, без възрастова граница на детето. Презумпцията в тези случаи е, че има и самотни бащи, които се грижат за децата си и следва да са носители на същите права както майките.
Що се отнася до т. 4 от чл. 4(1), а именно целевата група на лицата и семействата, получили еднократни или месечни помощи, предназначени за превенция и реинтеграция, отглеждане на детето при близки и роднини и в приемни семейства по реда и условията на Правилника за прилагане на Закона за закрила на детето (ППЗЗД), предлагаме да се изключи групата лица и семейства, получили еднократни или месечни помощи, предназначени за отглеждане на дете в приемно семейство. Причината е, че в самото начало на процеса на оценка и обучение на капацитета на приемните семейства, едно от изискванията към тях е да имат добро базисно ниво на обезпеченост и финансова стабилност, за да бъдат одобрени за приемни родители. Това се конфронтира с възможностите за материална подкрепа на нивото предлагано в Наредбата. Освен това приемните семейства имат достатъчна обезпеченост като месечна заплата и допълнителни суми за грижата по децата, както и възможности да бъдат подкрепяни и с всички останали видове социални услуги в общността.
От друга страна, в тази точка има резон да бъдат включени и подкрепяни семействата на близки и роднини, тъй като в тази група не всички са с добри възможности и за някои от тях ще се отрази добре да могат да ползват и тази опция.
От Национална мрежа за децата подкрепяме включването на т. 5 в чл. 5.(1) определящ основната целева група за предоставяне на топъл обяд, а именно лица от уязвими групи – граждани на трети страни, по смисъла на § 1., т.17 от Допълнителни разпоредби от Закона за убежището и бежанците. Децата са уязвима група, като това важи с особена сила за непридружените деца-чужденци, за които до момента няма специализирани услуги за закрила.
Според нас е препоръчително в чл.5 (1) да бъде предвидена и точка, която да гарантира обхващането децата в детските градини и училищата, които са част от семейства на месечно подпомагане по реда и условията на чл. 9 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане.
Проект на Наредбата (DOCX, 34 KB)
март, 2016 г.
Национална мрежа за децата
Снимка: stockvault.net