Национална мрежа за децата е обединение на граждански организации и съмишленици, работещи с и за деца и семейства в цялата страна. Във всички наши действия ние се ръководим от Конвенцията на ООН за правата на детето като водещ документ, който определя философията, ценностите и начина на работа на Мрежата за децата.
С настоящето становище изразяваме подкрепа и приветстваме усилията на Министерство на правосъдието за конкретни действия по посока реално стартиране на реформата в областта на правосъдието за деца. От Национална мрежа за децата нееднократно сме призовавали за необходимостта от спешни мерки за рестарт на реформата след приемането на Концепцията за реформа и Пътната карта за периода 2012-2013 г., включително за актуализиране на Пътната карта, отмяна на ЗБППМН и стъпки в посока на създаване на специален закон за детско и младежко правосъдие.
Конкретни коментари по Актуализираната пътна карта
- Считаме, че посоченото във въведението твърдение, че Пътната карта не претърпя ревизия от трите правителства, вкл. две служебни, за периода м. януари 2013 – м. ноември 2014г., което сочи за постигнато общо политическо съгласие за необходимостта от реформа в правосъдието за деца(стр. 1) е неточно, или най-малкото двусмислено. Активната ни работа и поглед, който имаме върху работата на институциите по-скоро ни кара да вярваме, че липсата на ревизия на Пътната карта беше знак по-скоро за липса на политическа воля за промени в областта на правосъдието за деца, което на практика доведе до липса и на конкретни действия.
- Предлагаме в текстовете да се въведе и използва само един от двата термина – възстановително правосъдие или възстановяващо правосъдие и да се избегне използваната комбинация от двете(с оглед на налични публикации и мнение на експерти обучени по restorative justice, предлагаме за актуално да остане понятието Възстановително правосъдие).
- Приветстваме очертаната необходимост от разширяване на понятието дете в риск, като обръщаме внимание, че е добре тази задача да бъде приоритизирана предвид настоящото обсъждане в Парламента на проекто-Закона за предучилищно и училищно образование, където също се правят връзки и препратки към понятието и заявената воля от законодателната власт да приеме проекта до месец юни тази година.
- Считаме, че би могъл да се разшири обхвата на цитираните средства за интервенция: на няколко места в документа се говори за образователна реинтеграция, която сама по себе си не е достатъчна мярка и следва да бъде придружена и от други – напр. мерки за ресоциализация. Предлагаме да се мисли в посока създаване на интегрирани услуги, съчетаващи педагогически мерки, социално-педагогическа работа, психологическа подкрепа и др.
- Изразяваме съгласие за необходимостта от реализиране на предвидените извършване на анализ на състоянието и потенциала на съществуващите услуги (дейност 1), изработване на оценка на нуждите за нови услуги във връзка с анализа на състоянието(дейност 2) и планиране на развитието на новите услуги в контекста на процесите на областно планиране(дейност3. В същото време считаме, че акцент следва да се постави и върху планиране сред заинтересованите институции на обсъждане за създаване и на нов вид услуги, насочени конкретно към системата за правосъдие за детето.
- С оглед на заложените кратки срокове, вярваме че е необходимо очертаване на ясни и конкретни отговорности за реализиране на отделните дейности на посочените отговорни и партниращи институции. В допълнение считаме, че следва да се планират(или посочат ако такива са вече планирани) и допълнителни източници на финансиране на дейности от Плана (оперативни програми, фондове), извън посочените в рамките на бюджета.
- Считаме, че цел 2 трябва да включва и специализация на служителите в Отделите за закрила на детето и изграждането на капацитет в системата за закрила за да може тя да отговори адекватно на очакванията към нея.
- Предлагаме Цел 3 от документа да бъде допълнена с конкретна дейност за „разработване и съгласуване на механизъм за управление и работа по случай на дете в конфликт със закона с оглед ясни роли и отговорности на всички участници в процеса и гарантиране насърчаването на участието на децата и родителите“.
- Също така, смятаме, че ще бъде полезно, ако актуализираната пътна карта направи връзка и с необходимостта от последваща подкрепа и реинтеграция след изпълнение на алтернативната присъда или лишаването от свобода, в случаите, в които това е определено от съда. Механизмът за работа по случай и дейностите по цел 3 трябва да включват и план за реинтеграция и подкрепа на детето и родителите.
- Предлагаме и допълнителна дейност като създаване и приемане на единни правила и стандарти за щадящо изслушване на деца, които да гарантират обща философия и подход при изграждането на специални помещения и процедурите, които се прилагат в тях.
- Друга дейност, която според нас следва да бъде включена в Актуализираната пътна карта, е потвърждаване на ангажимента за закриване на СПИ и реформиране на ВУИ и ДВНМН и ясен план как това ще се случи във времето.
От Национална мрежа за децата оставаме в готовност за сътрудничество и активно участие в предстоящите реформи като вярваме, че стартиралия процес на диалог и консултации с експерти и неправителствени организации ще продължи и занапред.
11 март 2015 г.
Национална мрежа за децата
Снинка: stockvault.net/Suvro Khan