Skip links

Становище на Национална мрежа за децата относно издаването на един учебник по всеки училищен предмет

Национална мрежа за децата (НМД) обединява 124 неправителствени организации, работещи със и за деца и семейства в цялата страна. Нашата мисия е да заздравим и улесним сътрудничеството между сходните неправителствени организации и всички заинтересовани страни, за да бъдат гарантирани правата и благосъстоянието на децата.

В НМД членуват десетки организации със задълбочена експертиза и дългогодишна практика в сферата на образованието. Ние като професионалисти изразяваме несъгласието си с проекта за изменение и допълнение на Наредба №5 от 15.05.2003 г. за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала.

Убедени сме, че състоянието на образователната система изисква решителни и енергични реформи, но те следва да бъдат обмислени внимателно – както в цялост, така и детайлно и да са основани на широка гражданска и политическа подкрепа. Промяната на Наредбата с цел издаване само на един учебник по предмет не се базира на ясни данни и доказателства, че това би довело до подобрение в образователните резултати на учениците, нито пък е извършена оценка за въздействието на тази планирана промяна.

Инициативата на Министерство на образованието и науката (МОН) да ограничи избора на учебници от първи до седми клас до един брой променя само един от елементите на системата на училищното образование, който сам по себе си е резултат от други предшестващи го йерархично елементи, а те не се променят. Преди промяна в Наредбата за одобряване на учебници, следва да се въведат нови стандарти за минимум образователни постижения на децата и учениците от различните възрасти и да се актуализират учебните програми.

Ние от НМД бихме искали да подчертаем, че учебниците са само едно възможно средство за постигане на държавните образователни стандарти. Считаме, че въвеждането на един учебник ще сведе целите на образованието само до механично възпроизвеждане на неговото съдържание, като по този начин българското образование още повече ще се отдалечи от необходимостта да развива у учениците различни видове компетентности и умения за живот. Подобен подход не може да отговори на нуждата от свобода и автономия на учителя, който е важен фактор за обучението и постиженията на децата и силно ограничава възможността да се отговори на все по-комплексните индивидуални нужди на всяко едно дете. Смятаме, че одобряването и издаването само на един учебник демонстрира липса на доверие в учителя – че той е в състояние да работи творчески и интерактивно с децата, като се опира на многообразието от възможности във високотехнологичното ни съвремие.

Считаме, че аргументите на МОН за необходимостта от въвеждане само на един учебник по предмет от първи до седми клас не са достатъчно издържани, защото не се въвеждат никакви нови критерии за одобрение на учебниците – т.е. промяната в Наредба №5 би позволила да се издава учебник със същите недостатъци като сега съществуващите на пазара. Не се променя нищо във физическите характеристики на учебниците и по този начин раницата на децата няма да стане по-лека, а от друга страна – родителите ще бъдат изправени пред необходимостта да купуват повече учебни помагала за децата си, тъй като нито един учебник, колкото и съвършен да е той, не би могъл да покрие нуждите на всяко дете и всеки клас.

Ние, като неправителствени организации, убедени в принципите на прозрачност, отчетност и гражданско участие, считаме, че идеята за одобряване и издаване само на един учебник влиза в разрез с демократичните ценности и многообразието от методи, форми и средства на преподаване. Настояваме МОН да не предприема стъпки за промяна на Наредба №5 и оставаме на разположение за бъдещи съвместни действия и консултации за реформа в българското образование.

15 юли 2014 г.

Национална мрежа за децата

Снимка: freeimages.com/iprole

Прочетете също и: