Национална мрежа за децата изпрати отворено писмо до Министерството на труда и социалната политика, Агенцията за социално подпомагане, Министерски съвет и други институции, с което настояваме за задействане на всички възможни механизми за подкрепа на на децата от общините Карлово и Марица.
С тревога следим ситуацията в общините Карлово и Марица, които бяха сериозно засегнати от наводненията, и сме загрижени за условията, в които в момента живеят децата и учениците от пострадалите семейства. Отново сме свидетели на пълната липса на междуинституционална координация при оценка и овладяване на щетите от природното бедствие и тотално бездействие от страна на всички институции, ангажирани с процеса на превенция, оценка и възстановяване на последиците от стихията.
И отново най-потървпевши са най-беззащитните – тези, които нямат право на избирателен глас – децата. Много от децата и учениците не са ресурсно подготвени да участват в ефективен образователен процес и дори нямат подходящи жилищни условия, които да задоволят техните минимални базисни нужди. За пореден път гражданските организации и доброволците бяха „на първа линия“ и поеха на своите плещи тежестта на бедствието и се самоорганизираха да разчистват и подпомагат нуждаещите се, включително и децата, чрез осигуряване на храна, вода, дрехи, обувки и необходимите помагала за началото на новата учебна година. И докато училища от цялата страна подеха дарителски кампании за подпомагане на засегнатите семейства, Министерството на образованието и науката мълчи какво ще бъде осигурено за децата и учениците, особено тези в задължителна предучилищна и училищна възраст.
Сериозно обезпокоени сме от размера на социалното подпомагане, което ще получат децата и учениците от засегнатите семейства. Според нас предвиденото в Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане (чл. 16) е крайно недостатъчно, а предоставянето на възстановителната помощ, предвидена в Закона за защита при бедствия, може да се проточи с месеци, имайки предвид броя на засегнатите и размера на щетите. Това е притеснително предвид факта, че сме на прага на зимния сезон в условията на крайна политическа нестабилност и неяснота по отношение на осигуряването на енергийните запаси на страната. В същото време заявките, че правителството ще кандидатства за помощ от Фонд „Солидарност“ също не е обвързано с конкретни срокове.
Ние от Национална мрежа за децата настояваме:
- Да се предостави пълна, обективна и конкретна информация за реалните нужди на децата от засегнатите семейства, въз основа на анкетата, изготвена от Агенцията за социално подпомагане по чл. 55, ал. 3 от Закона за защита от бедствията, както и въз основа на оценка на социални работници за всяко отделно дете;
- Да се осигурят всички необходими ресурси, както и обща и допълнителна подкрепа по смисъла на Закона за предучилищното и училищното образование, за нормалното включване на децата и учениците от засегнатите семейства в учебния процес;
- Да се осигурят безвъзмездно общински жилища на всички засегнати семейства до възстановяването на техните жилища до условия, годни за живеене. В случай, че подстрадалите домакинства нямат право да кандидатстват за възстановителна помощ по смисъла на чл. 26, ал.2 от Правилника за организацията и дейността на Междуведомствената комисия за възстановяване и подмагане към Министерския съвет, държавните институции и общините да им предоставят възможност да ползват общински жилища безвъзмездно или при символичен наем за минимум 12 месеца;
- Да се направи подробен план за преодоляване на щетите от природното бедствие в засегнатите общини, който да включва конкретни срокове и институции, отговорни за изпълнението им, както и точен разчет на необходимите средства и откъде ще бъде осигурено финансирането на всяка дейност;
- Представител на гражанските организации, участвали във възстановителните работи, да присъства и участва в заседанията на Междуведомствената комисия за възстановяване и подмагане към Министерския съвет без право на глас;
- Да се направи пълен анализ на законодателството и нормативната уредба, които се отнасят до защита на населението от бедствия и при необходимост да се подготви пакет от законодателни и нормативни промени, с които да се гарантира възможност на пострадалите физически лица да получат бърза, точна и справедлива възстановителна помощ;
- Да се преизчисли размера на еднократната помощ (чл. 16 от ППЗСП) и да е обвързан с размера на линията на бедност, а не с гарантирания минимален доход;
- Да се направи сериозен анализ от ефективността на дейността на Съвета за намаляване на риска от бедствия към Министерския съвет и при липсата на такава да се закрие или да се преформурилат целите и приоритетите на дейността на Съвета;
- Да се разработят конкретни мерки за подобряване на междуведомственото сътрудничество при защита на населението при бедствия и при възстановителните дейности на национално и на местно ниво;
- Да се разработят конкретни, а не формални планове за превенция на населението от бедствия, включително и информационни кампании за ползите от застраховането.
Снимка: pexels.com