Skip links

Нужна е цялостна система за квалификация на социалните работници

Становище на Национална Мрежа за Децата

по проекто – наредбата за условията за повишаване професионалната квалификация и кариерно развитие на социалните работници

Национална мрежа за децата приветства усилията за разработване на система за повишаване професионалната квалификация и кариерното развитие на социалните работници. В същото време, бихме искали да изразим нашите опасения, че наредбата сама по себе си не е достатъчна за изграждане на цялостна и ефективна система за квалификация и кариерно развитие.

Считаме, че е необходима концепция с ясно разписани цели, подцели и принципи, както и план за действие как, кога и с какви ресурси разработената система ще бъде апробирана и приложена на практика. Конкретните ни предложения и коментари са както следва:

1. Необходимост от описание на кариерните нива/стъпала и работата, която върши човекът на съответното ниво, после присъждането и отнемането им и едва след това възможните обучения за придобиването им.

2. Концепцията за развитие на система за професионалната квалификация и кариерното развитие на социалните работници трябва да съдържа и ясно разписани компетентности т.е. знания, умения и отношение/нагласи за всяко едно ниво. Предвид липсата на съществуващи такива и комплексността на тази задача, предлагаме сформиране на допълнителна работна група, която да отговаря за разработването на проекто-компетенции и тяхното консултиране с широк кръг заинтересовани страни.

3. Нужда от уеднаквяване на текста с оглед ползване на едни и същи понятия: например „знае законите” и „познава законите” (което е по-удачният избор за формулировка) и трябва да бъде включено в специфичните знания съобразно различните нива.

4. Необходимост от коригиране на чл.7, според който 180 часа присъствено обучение и „семинар, практикум, проблемна група, конференция и др.” се завършват с „придобиване на квалификация”, удостоверена със сертификат. Считаме, че е недопустимо да има социални работници с 10 сертификата от конференции и необвързани с повишаване съответните компетентности „други” форуми или събития.

5. Изискването за супервизия поставя въпроса как този процес ще бъде обезпечен и кой ще бъде изпълнителя? И в момента, в Наредбата за критерии и стандарти за социални услуги за деца и семейства съществува изискване за провеждане на супервизия. За съжаление, това често не се случва на практика включително в ОЗД поради липсата на средства.

6. Необходимост от прецизиране на чл.11 (2), а именно кои лица могат да получат квалификационна степен супервизор и защо? Изискванията за практикуване на супервизия в международната практика са познаване на контекста, специално образование и практика в тази насока. Смятаме, че професионалистите, които могат да придобият тази степен би трябвало да имат възможност да са лица които имат дългогодишен практически опит в сферата на закрила на децата, но и отговарящи на международните стандарти. Ако право за придобиване на тази специалност без изпит имат дългогодишни служители на МТСП и системата за социално подпомагане, то следва същото право да имат и дългогодишни служители на НПО работещи в същата сфера, както и професионалисти с натрупан вече опит – мин. 50 или повече часа в предоставянето на супервизия и доказан, чрез граждански или трудов договор за дейността, опит.

15 септември 2010 г.

Национална мрежа за децата

Национална мрежа за децата приветства усилията за разработване на система за повишаване професионалната квалификация и кариерното развитие на социалните работници. В същото време, бихме искали да изразим нашите опасения, че една наредба сама по себе си не е достатъчна за изграждане на цялостна и ефективна система за квалификация и кариерно развитие.

Считаме, че е необходима концепция с ясно разписани цели, подцели и принципи, както и план за действие как, кога и с какви ресурси разработената система ще бъде апробирана и приложена на практика. Можете да свалите от тук.

Снимка: silenbg.com

Прочетете също и: