Нито една партия не каза колко ще отдели за “приоритетните” просветни дейности. Ако нямаме поне 6% от БВП за образование, то всички разговори за него ще звучат кухо и безсмислено, като ненужен резонанс. Това заявяват от Синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа”, като подчертават, че премахването на делегираните бюджети, каквито са идеите на новите визионери, няма да реши всички проблеми в системата.
В позицията се посочва, че водещата роля на бройката на учениците при формиране на бюджетите със 70% тежест трябва да се съобрази и с другите компоненти – паралелки и физическа среда, както и броя на учителите. Всички те взети заедно трябва да генерират повече финансови средства за училището и детската градина. Според синдиката, за да има достатъчно учители, включително повече млади такива, тяхната заплата не трябва да зависи от броя на учениците в паралелката и училището, а да бъде гарантирана и устойчива. Те настояват до края на тази година учителите да получат 10% увеличение на трудовите си възнаграждения. За тази цел са необходими 350 млн. лв., при бюджет за образование над 5 млрд. лв.
В становището се изтъква, че в ЕС българските учители са с най-висока степен на бърнаут, с най-голям дефицит от компенсаторни механизми, които да ги съхранят. По тази причина от синдиката призовават да бъде изработена нова национална образователна политика за съхраняването на учителя от високото прегаряне и опазването му от несвойствени и административни волности. Учителският труд да бъде прекатегоризиран към втора категория труд, е друго от исканията, както и да се гарантира добавката от Учителския пенсионен фонд да се ползва пожизнено и безусловно дори и при ранно пенсиониране на учителите.
Според Синдикат “Образование” трябва да се отнеме политическото влияние при назначаване, контролиране и уволняване на директори, а също да се въведе мандатност на директорската длъжност, като тя бъде съобразена с ценз и управленчески опит.
Мандатността да бъде с неограничен брой на мандатите, но представителните синдикати да участват в комисиите за назначаване на директори. Предлага се на 4 години директорите да преминават през атестация и в комисията да участват контролните органи на РУО и представителните синдикати, а не родители и обществени съвети, защото нямат необходимата компетенция. Синдикат “Образование” настоява промените в Закона за предучилищното и училищно образование да бъдат незабавни и фундаментални.
“Нужна е спешна промяна на стратегията за финансиране на образованието, като от принципа “парите следват ученика” се премине към “парите следват качеството”, каза пред Би Ти Ви служебният министър на образованието проф. Николай Денков. Като първа стъпка той посочи изграждането на система за оценка на качеството. “Това изисква между 6 месеца и 1 година”, посочи Денков. Според него трябва да има проследяемост как училището помага на ученика на напредне. За министъра е нужна и дигитализация, като всички учители ползват разработени уроци.
Проф. Николай Денков смята, че истинското предизвикателство е персонализацията на образованието. За постигането на това имало два подхода, като скъпият е да се назначат повече учители, а по-евтиният е използване на новите технологии, в това число и на изкуствен интелект. Според министъра, ако реформите започнат сега, ефект ще има след 3-4 години.
В отговор на въпрос проф. Денков, че на образованието са нужни до 100 хил. електронни устройства, а не 1 млн, както посочва “Има такъв народ”. Говорейки за обучението по време на пандемия той посочи, че учителите не са преминали през правилната квалификация, която да им даде нужните умения.
Министърът смята, че като цяло системата е издържала, основно заради усилията на учителите, но 20-25% от децата изобщо не са били обхванати от дистанционното обучение. Основната причина са липсата на електронни устройства и достъп до интернет. Според Денков преди новата учебна година трябва да се минимизира този дял, доколкото е възможно.
Източник: actualno.com, dnevnik.bg
Снимка: pixabay.com