За пета поредна година, на 24 февруари в България се отбелязва Международният ден срещу тормоза в училище, известен и като „Ден на розовата фланелка“. Ние, служителите на Секретариата на Национална мрежа за децата, отбелязахме символично деня като мъжете облякоха розови ризи или фланелки, а дамите сложиха мъжка риза и вратовръзка.
За пръв път „Денят на розовата фланелка“ е проведен в Канада през 2007 година. Поводът е инцидент в едно от училищата на провинция Нова Скотия. При откриването на учебната година група по-големи ученици се подиграват и тормозят деветокласник, че е дошъл в училище, облечен с розово поло, докарвайки го до плач. На следващия ден двама негови съученици купуват и разпространяват сред връстниците си 50 розови тениски в подкрепа на тормозения техен съученик. Тази инициатива бързо става популярна сред учениците от други училища и държави. Днес хиляди училища в цял свят отбелязват Деня на розовата фланелка като израз на неприемане на тормоза, но и на стереотипите, свързани с пола. Розовото е само цвят и не е доказателство за мъжественост или женственост, затова именно носенето на розово в този ден е израз на позицията “НЕ на тормоза и на стереотипите, които го предизвикват”.
В Деня на розовата фланелка розовият цвят е символ на разчупените стереотипи, а посланията са по-силни, когато са подкрепени от важните за децата хора. Затова и ние в Национална мрежа за децата, разказахме на своите деца за „Деня на розовата фланелка“ и се опитахме да разпространим максимално широко информация и възможности за участие.
Днес международният ден се отбелязва и в рамките на националната кампания „Да бъдеш баща“. Тя призовава учителите да поканят всички да сложат днес розова риза, тениска, вратовръзка или лентичка и да кажат „не“ на тормоза. Целта е бащите или другите важни за децата мъже да се включат в инициативата „Мъже срещу тормоза: на нас ни пука за нашите деца!“, с която да подкрепят каузата “НЕ на тормоза в училище”. Това става чрез различни дейности: изложби, дискусии, фотосесии, акции за изработване и разпространяване на послания срещу тормоза. С носенето на розова риза или с розова панделка на ревера, мъжете могат да отправят своето послание към децата: “Не на тормоза: НЕ на обидите, подигравките, измислянето на прякори. НЕ на грубостта в отношенията”.
„Да бъдеш Баща” е част от световната кампания за бащина грижа MenCare, която се провежда в повече от 35 държави на 5 континента. Целта на MenCare е да подкрепя мъжете в ролята им на грижовни, справедливи, отговорни и неагресивни родители и настойници, за да подпомогне успешното развитие на децата и отношенията в семейството. В България кампанията се реализира с подкрепата на фондация ОУК.