Лято е и детските градини и яслите са организирали децата в сборни групи или не работят. Как родителите се справят със ситуацията? Трябва ли градините да затварят през летните месеци? От Национална мрежа за децата зададохме тези въпроси онлайн и получихме много коментари и предложения, които биха били полезни на институциите, отговорни за графиците и работното време на градините.
Ситуацията в момента
По мнение на всички участници в дискусията, ограничаването на броя на работещите детски заведения е източник на стрес и неудобства за всички – деца, родители и учители:
„Масово сборните групи са от по 40 деца, навряни в една стая, която в повечето градини е без климатик. А учителките и помощният персонал са пред нервен срив и топлинен удар. Ужасен стрес за децата, а и за родителите“.
„На повечето места сборните групи се правят по начин, който категорично да те откаже да пуснеш детето си в тях. За мъничките деца е много тегаво дори само пребиваването в сборни групи, а да им смениш и градината е ужас!“
„Изключително много ме затормозява това нещо! Считам, че отдавна е минало времето, в което през лятото бабите са гледали внуците си. Сега бабите работят, ние работим, децата – няма как, трябва да ходят на градина. Максимум за 2 седмици може да я гледаме нашата дъщеря, повече отпуск не можем да взимаме накуп. За мен е голямо неудобство това лятно обединяване на групи, смесени групи и т.н. Смесват малки с големи, децата не се познават, нямат и време да се опознаят и стават почти всеки ден спречквания и неразбирателства. Редовно детето ми е разплакано, одрано, и кой знае още какво. Дежурните госпожи не си дават много зор и дори не могат да ми кажат две думи за детето ми, как е минал деня, нищо. Реално същото количество деца си ходят на градина, само че са наблъскани по 30-40 деца в група, и съответно – госпожите не могат да се справят с тях! За мен това е порочна практика и е крайно време да се преустанови!“.
„Сборните групи са чудни. Последният ден през юли са били 39 деца, носили са легла от мазето, бил е тотален ад. Учителките изглеждаха пред разпад.“
„В днешно време кой може да си позволи отпуска един месец? Моята дъщеря идваше с мен на работа. Това беше ужасно за детето. Същото е и с учениците. Не можеш да ги оставиш вкъщи сами, занималните са много хубави, но скъпи. Всичко е в ущърб на децата. Едно време имаше ученически лагери, дневни лагери, кръжоци. Мислело се е за децата и тяхната ваканция.“
Необходимост от по-добра организация на учителските отпуски
По мнение на участниците в дискусията, учителите не трябва да бъдат лишавани от почивка, но графиците на отпуските им трябва да бъдат променени и съобразени с реалната заетост на родителите. В момента наребите позволяват ползване на отпуска само през ваканции и неучебни дни, което е пречка за гъвкавост в създаването на графиците. При инициатива и желание от страна на детските градини и общините, може да се намерят работещи решения.
„Детската градина има двойна роля – хем е място за грижа за децата, докато родителите им работят, хем е част от образователната система. В ролята си на форма на грижа и като допълваща семейството, не би ли трябвало да бъде по-гъвкава към нуждите на родителите? Сега почивките на ДГ през лятото са съобразени с отпуските на учителите. Ако не искаме децата ни да отидат в сборната група, трябва да се справяме по друг начин. Нека не приемаме, че сегашната система на почивки на ДГ е единствената възможна.“
„Основният проблем е с огромните отпуски на учителите – над 50 дни. Могат да ги взимат само в неучебно време, тоест през ваканциите. Ако не ги вземат, се трупат през годините и се губят или пък ако напуснат, градината или училището трябва да им изплати колосална сума. Имала съм колеги с по над 100 дни натрупан отпуск. Особено пък след майчинство може да стигне до няколко месеца. От една страна е добре учителите да си починат поне месец. От друга, практически не се получава и е неудобно за родителите. Аз се сещам само за варианта да се наема друг персонал или вместо отпуска, учителите да се компенсират със заплащане на тези дни (тъй като извънредната работа или неизползваната отпуска по правило се заплащат). Така вероятно ще има доста хора, които ще предпочетат да не ползват 30-40 дни отпуска, а да дежурят, без да се затварят градините.“
„През ваканциите детските градини могат да работят като дневна грижа с друга организация на работата, съобразена с нуждите на семействата. Могат да се приложат подобни пилотни модели по места, включително да се направят смесени екипи от учители и родители, а защо не и стаж на млади хора по специалностите, да не изключваме и бабите. Стига да искаме да го променим, практиката ще роди варианти, удовретворяващи различните гледни точки.“
„Може да се мисли за равномерно разпределение през годината. Ако са повече кадри, не пречи и в учебно време да си вземат отпуските. А всъщност, какво значи учебно време на детска градина? Тя не бива да е приравнена на учебно заведение.“
„През лятото учителите в отпуска могат да бъдат заместени от студенти по педагогика например под формата на стаж. И едните, и другите ще имат полза от това. Сигурно има и безработни учители, които биха приели временна заетост или пенсионери“.
График на дежурните детски градини
Снимка: freeimages.com