Тази година Рийчаут стана на 5 години. През това време всички инициативи на организацията бяха насочени към подпомагане на децата, лишени от родителска грижа, с основен фокус образователна подкрепа. Когато организацията стартира дейността си тя се осъществява от доброволци, които с голямо желание даряват своето време, знания и опит на децата.
В процеса на развитие на своята работа екипът на организацията установява, че децата имат специфични нужди, които не могат да бъдат посрещнати единствено от доброволци. Ето защо към него през 2011 г. се присъединяват и специалисти. В момента той включва учители психолози и логопед.
Постепенно Рийчаут създава един мултидисциплинарен модел за подкрепа, с фокус върху образованието и съпътстваща подкрепа – психологическа и логопедична. В началото програмата е насочена към юношите, като постепенно тя започва да се разширява и сега вече обхваща децата в началното училище.
Защо образованието? Рийчаут е организация, която има амбицията да помага на децата като ги подкрепя да развиват своя потенциал, да учат и да придобиват знания и умения, да се изграждат като самостоятелни и инициативни млади хора, които след време ще разчитат повече на себе си, отколкото на другите. В този смисъл тя инвестира в услуги, които имат дългосрочен ефект и които биха спомогнали децата да се подготвят възможно най-добре за живота след напускане на институцията. Нейният екип счита, че образователната подкрепа е услугата, която позволява в най-голяма степен да бъдат постигнати тези резултати. Сама по себе си обаче, тя не би изпълнила своите цели, ако не бъде съобразена с нуждите на конкретното дете. Защото, за да започне да учи едно дете има нужда от различни неща като не при всяко дете тези неща са едни и същи. Именно затова Рийчаут възприема 2 принципа, които са водещи и същевременно много ценни в работата с децата. Това са дългосрочната работа и индивидуалната насоченост на подкрепата. Защо именно тези 2 принципа?
Ефектите от дългосрочната работа и индивидуалната насоченост на подкрепата
От своята практика професионалистите от организацията са разбрали, че ученето е бавен процес, който зависи не толкова от материалните условия, в които е поставено детето, а от степента на неговото познавателно и емоционално развитие, от мотивацията, поощренията и желанието на възрастните то да се учи и да напредва и разбира се, не на последно място от любопитството на самото дете към новото, различното и непознатото. Затова считат, че за да започне едно дете да се учи и да напредва в училище, то има нужда от подкрепа, която да продължи във времето, толкова колкото е необходимо. Особено, когато става въпрос за деца, отглеждани в институция, независимо дали са изоставени от своите родители или са изведени от семейството с цел закрила. За тези деца дългосрочната подкрепа е възможност да овладеят знания и умения, да започнат да вярват в собствените си сили и възможности, да работят, за да опознаят по-добре себе си и да се научат да преодоляват трудностите и да не се предават или отказват, когато нещо им се струва сложно или трудно. Рийчаут се стреми да им покаже, че за да напреднеш в ученето е важно да си постоянен и непрекъснато да полагаш усилия. Екипът на организацията вярва, че ако децата добият този опит в ученическите си години, те ще го пренесат по-късно по отношение на служебните си задачи, когато започнат да работят.
Какво е индивидуалната насоченост на подкрепата? За Рийчаут това означава да се мисли по отделно за всяко едно дете, включено в тяхната програма. Дори, когато предлага една и съща услуга на различни деца или когато децата работят в група екипът винаги се придъжа към индивидуалния подход като проследява напредъка на всеки, мисли и анализира неговите трудности и се стреми на всяко дете да предоставя качествена грижа. Професионалистите се съобразяват и отчитат потребността, интереса и таланта на всяко дете и мислят как да го включат в дейности, който са подходящи за него.
Повече за работата на Рийчаут и за това, което са постигнали през изминалата 2013 година, можете да видите в техния Годишен отчет (PDF, 9,5 МB).