Кристина Гологанова, социален работник, изпълнителен директор на неправителствената организация Рийчаут.БГ, описва опита си как овладява трудното поведение на деца, чието единствено „увреждане” е техният живот в домове.
„В процеса на работа, пред нас се разкриваше картината на пълна неграмотност, отсъствие на елементарни знания и умения, липса на социални компетентности, необходими на всяко дете, за да се впише в училище, да общува с другите деца и възрастните, да напредва и да се развива.“, казва Кристина Гологанова. Затова от 2011 г. Рийчаут.БГ започва да преориентира работата си и да създава програма за комплексна подкрепа. Нейн основен фокус е образователната подкрепа, като паралелно с това се подсигурява възможност за психологическа подкрепа и консултации с логопед. До този момент в програмата са включени 35 деца. Естеството на дейността предполага дългосрочна работа, в повечето случаи с продължителност от няколко години. Това дава на специалистите възможност да наблюдават децата, да диагностицират и проучват прецизно техните затруднения и проблеми, да преценят и приоритизират нуждите им, да им помагат в придобиването на нови компетентности, да проследяват напредъка им.
„За децата, лишени от родителска грижа, трябва да се мисли индивидуално, а не като за група“, смята Кристина Гологанова. Това в България все още не се случва по комплексни причини. Индивидуалният подход може съществено да допринесе за по – безболезненото преодоляване на травмата от изоставянето, раздялата със семейството и живота в институция.
Често наред с ниското ниво на знания децата имат провокативно поведение, трудности с концентрацията, липса на мотивация, изпитват трудности да работят в екип с други деца. Това прави работата с тях доста трудна, особено в началния етап след приема в програма за подкрепа.
„Изграждането на доверие е първата и най-важна задача, в която ако се провалим, няма как да продължим напред и няма как да сме в услуга на детето“, посочва Кристина Гологанова. Тези деца трудно допускат някой да заеме мястото на авторитет, на когото са готови да се доверят и да го последват, тъй като са свикнали да бъдат отхвърляни. За да напредват с ученето обаче, това е необходимо условие, защото учителят може да им предаде знание само, ако те решат да го последват.
Една от най-актуалните теми за децата е за затварянето на дома и преместването им в защитени домове. „От няколкогодишната работа с децата знаем, че за тях е трудно да предадат през думите своите чувства и мисли. За да разберем повече, трябва да задаваме насочващи въпроси и да сме достатъчно търпеливи да изчакаме отговорите на децата. Затова по така важната тема със затварянето на дома много ни говори и тяхното поведение. Колкото повече този момент наближава, толкова повече се сблъскваме с провокативно поведение, с отказ да спазват правилата на работа в Рийчаут“, казва Кристина Гологанова. Всички специалисти, въвлечени в процеса на деинстуционализация, са заети повече с това да приключат процеса, но задълбоченото и обективно проучване на детските нужди не се взимат предвид. „Наскоро един от юношите, който вече трета година е в нашата програма, ни каза “Тук в Дома е моето минало”.Въпросът, който би трябвало да си поставим всички, които работим с децата, лишени от родителска грижа, е как те да запазят своето минало, така че преместването им от дома в новите къщички да не се превърне в поредното травматично събитие.“
Източник: Рийчаут.БГ
Снимка: photl.com/Studio Cl Art