Средните оценки на седмокласниците по български език и литература и тази година са около половината от максималния брой точки, докато тези по математика леко надвишават една трета от възможния резултат. Броят на учениците с пълен брой точки по български език е намалял наполовина в сравнение с 2019 г, но пък този на отличниците по математика е скочил два и половина пъти. Пълен сбор – по 100 т., и по двата предмета имат трима от явилите се на изпитите близо 60 хиляди седмокласници срещу един миналата година.
Данните за от резултатите от изпитите в Националното външно оценяване след 7-клас, с които се кандидатства в гимназиите, бяха огласени днес от Министерството на образованието. Те показват, че във втората година от новия формат на изпитите разликите са несъществени – в рамките на 2-3 от общо 100 точки.
До 2018 г. изпитните работи се състояха от два модула – един задължителен, по-лесен, и втори – по-труден, работата по-който беше по желание, но носеше повече точки и беше решаващ за влизането в училища с по-висок приемен бал. От миналата година и двете части вече са задължителни, като за първи път в изпита влиза изучаваното не само в 7-ми, но и в 5-и и 6-и клас. Заради извънредната ситуация с коронавируса и дистанционното обучение част от материала за седми клас и по-двете дисциплини отпадна. Тестът по български език и литература съдържаше 26 задачи, а този по математика – 23 задачи. И в двамата бяха комбинирани въпроси, при които отговорът се избира от четири посочени възможности, и такива с кратък и с разширен свободен отговор. По литература има и преразказ с дидактическа задача.
Няма сериозни промени нито в представянето на учениците по региони, нито в класациите на училищата с най-високи резултати. На задължителните изпити тази година са се явили 56 822 ученици по български език и 56 767 – по математика.
Надолу по български, нагоре по математика
Резултатите по български език и литература показват спад с две точки и средният тази година е
51.06 при 53.06 миналата.
При математиката разликата е почти три точки:
36.33 срещу 33.62 през 2019 г., съобщи Евгения Костадинова, началник на Дирекция “Съдържание на предучилищното и училищното образование” към образователното министерство.
При литературата понижаването идва основно от малкия брой правилни отговори на т.нар. отворени въпроси, при които учениците трябва да напишат сами отговора. При математиката обаче по-високата постижимост идва както от затворените, така и от отворените отговори, обясни Костадинова. Тя подчерта, че тази година има сериозен спад на учениците с нула точки от въпросите с отворен отговор – те са 13 021 срещу 17 501 предната година.
Учениците, постигнали максималните 100 точки на изпита по български са 8 – точно наполовина в сравнение с миналата година. По математика обаче броят на отличниците е 349 при едва 141 през 2019 г., а увеличението идва тъкмо от тези 4 480 седмокласници повече, които са работили по задачите с отворен отговор, отчете Костадинова.
Четене без разбиране и трудните книжовни норми
По литература най-много и най-малко верни отговори са отчетени на два последователни въпроса, при които по същество се изисква едно и също – извличане и обработване на информация, но са поднесени по различен начин, обясни Евгения Костадинова. По думите й резултатът показва, че ако трябва просто да извлекат информация, учениците се справят бързо и лесно, но се затрудняват, когато се налага да направят косвен извод.
Трудности при разбирането на текст показва и задачата, в която с няколко изречения е трябвало да напишат какво внушават Ботевите стихове “като брата си ще станат/силно да любят и мразят”. Почти половината ученици (47%) не успяват да разчетат внушението, показват данните на министерството.
Резултатите сочат също, че преобладаващата част от седмокласниците се затрудняват да разпознават частите на речта и на изречението. Основен проблем остава и това, че не са овладели книжовните езикови норми, което е видно и от резултатите от матурите и показва, че има нужда от повече упражнения и практика, каза Костадинова.
Сложните задачи от всекидневието
По математика лесно за учениците се е оказало да изчислят вероятност, като заедно с това приложат компетентност по български език – да определят броя на гласните в дадената дума. Затруднило ги е обаче да посочат израза, с който ще пресметнат промените в цената на лаптоп в проценти.
Данните показват, че повечето седмокласници се справят безпроблемно с прилагането на цели изрази и знаят зависимостите в правоъгълните триъгълници, но не умеят да превръщат десетична дроб в обикновена и да определят координатите на точка спрямо координатната система.
Като една от основните си задачи за следващите години от образователното министерство посочиха увеличаването на изпитните задачи, свързани с реални житейски ситуации, в които знанията се прилагат на практика.
Източник: www.dnevnik.bg
Снимка: www.pixabey.com