Статията е изготвена от Мелвин Сюлейман и Ния Атанасова от екипа на „Деца изследователи“, които направиха анкета сред свои връстници на тема “Влиянието на социалните мрежи сред младежите”.
„Деца изследователи“ е съвместна инициатива на Национална мрежа за децата и Eurochild. За периода ноември 2022 – септември 2023г. екипи от младежи изследват шест значими теми, които самите те определиха като важни за тях и общността, в която живеят.
Младежите изследваха гледната точка на връстници по въпроси, свързани с тема–“Социални мрежи”, като събраха мнението на 53 младежи на възраст 14-18 години.
Когато бяха попитани да определят колко време според тях е нормално да прекарват в социалните мрежи, участниците най-често посочват между 4-6 часа на ден, следвани от по-малко от 2 часа на ден и между 6-8 часа на ден.
Изследователският ни екип изследва какви според младежите са позитивните ефекти върху младите хора, които по-често използват социалните мрежи. Най-честите асоциации на респондентите са свързани с получаване на нова информация за различни места по света; подпомагане на обучението (придобиване на нови знания) и социализирането им. Други често срещни асоциации са: забавление; по-добро разбиране какви са вижданията на другите; намиране на съмишленици за различни каузи и инициативи.
Интересуваше ни какви, според респондентите, са негативните ефекти върху младите хора, които по-често използват социалните мрежи. Най-честият отговор е различни психични проблеми, резултат от сравнения с инфлуенсъри (по-конкретно развиване на зависимост към социалните мрежи; зависимост към одобрението на останалите потребители; високи нива на стрес; агресивно поведение и депресивни състояния). Друга често срещана асоциация е развиване на проблеми със зрението, както и затруднена концентрация (проблеми с усвояването на учебния материал) и антисоциализация. Младежите идентифицират и възможността за по-чести манипулации, поради контакт с много хора.
Екипът ни попита респондентите смятат ли, че тенденциите в социалните мрежи оказват влияние върху поведението на младите хора. По-голямата част от тях (79% от отговорилите) отговарят положително. Най-честата асоциация в подкрепа на този отговор е свързана с това, че младежите имитират поведението на други младежи, които ги използват. Друга често срещана асоциация е, че младежите вземат пример от известните хора, което води до това да се създава една норма за красота. Младежите споделят, че в социалните мрежи се създават близките контакти, което прави възможно тенденциите да оказват влияние върху потребителите.
„Да, защото когато нещо стане популярно в социалните мрежи всички младежи се стремят да са в крак с тенденциите, защото всеки гледа другите и когато виждат, че те го правят искат и те да го правят или да го имат, зависи за каква тенденция става въпрос – дали ще е танцова хореография, песен или стил на обличане всяко подрастващо дете желае да има тези неща.
В много от случаите обаче тези тенденции се свързват с финансовото състояние на младежите. И когато те не могат да си позволят нещо, в повечето от случаите започват да агресират и обвиняват другите – в повечето от случаите това са родителите на младежите“.
Попитани, могат ли социалните мрежи да доведат до по-високи нива на стрес за младежите, които ги употребяват, 70% отговарят положително. Най-честите аргументи на младежите са свързани с това, че по-продължителното взаимодействие с тях води до пристрастяване. Друг често срещан отговор е, че има много негативни новини, които оказват влияние върху младежите и начина, по който приемат нещата от живота. Респондентите обръщат внимание и на ролята на инфлуенсърите и непрекъснатите сравнения с това, което показват в мрежите. Има младежите, които споделят, че взаимодействието със социалните мрежи ги успокоява от проблеми, с които се сблъскват в живота.
„Да, както споменах по-горе, сред юношите има тенденция да се сравняват с инфлуенсърите и когато се случи така, че те не приличат на тях, правят всичко възможно да изглеждат като тях, което оказва огромен стрес“.
Интересуваше ни и коя е минималната възраст, според младежите, в която децата да имат право да се регистрират в социалните мрежи. Най-честите асоциации тук са 10-11 годишна възраст, следвани от 13-14 години и 8-9 години.