От 2005 г. в Сдружение „ЕВРОИНТЕГРАЦИЯ” се работи в 6 основни направления, едно от които е „Гражданско образование, европейски уроци”. С принципите си на работа Сдружението е формирало способност за разбиране и приемане на различията. Това играе съществена роля при реализиране на дейностите, тъй като екипите, приятелите, връстниците и доброволците оказват силно влияние при формирането на ценностната система, навиците и моделите на поведение на децата. Тази нова култура се утвърди с реализираните програми в различни направления.
Изследванията показват, че годините на преход не подготвиха хората емоционално и поведенчески в тази посока – за преодоляване на усвоени отрицателни нагласи и стереотипи към ромските деца. Разбира се, много хора са убедени, че това е така, защото народопсихологията на ромите е такава – те не искат да живеят по друг начин. Те сами се изолират, затварят и предпочитат децата им да усвояват навици, култура, поведение в семейството, а не в училището. За ромите е по-важно децата им да бъдат възпитавани в собствената им семейна среда, да спазват приетите в общността норми на поведение и умения. Много от ромите възприемат училището като начин да се асимилират децата им. По тези въпроси недостатъчно се дискутира в обществото. Недостатъчно се познават и приемат предложенията, дадени от самите роми, което ще допринесе да се създадат по-адекватни образователни програми, съобразени и с децата от ромски произход, за привличането им в училище, за подпомагане адаптацията им в тази среда, обсъждане на алтернативни образователни методи за преодоляване на етническите предразсъдъци.
Съгласно предоставения на Сдружението от Държавна агенция за закрила на детето лиценз „Център за информиране, консултиране, образование и подкрепа на деца”, създаваме подкрепяща среда за “различните деца”. Основната възможност е индивидуалният подход към всяко едно дете и родителите му: мотивираме родителите да въвеждат децата си в училище; подготвяме самите деца, като ги запознаваме с учебното съдържание на предучилищната подготовка; използваме съвременни методи за интерактивни занимания; създаваме атмосфера на взаимно уважение, толерантност и разбирателство между представителите на различни етнически групи. В основата на методическия аспект стоят мотивацията, личностните качества и високата квалификация на педагогическите и други кадри, включени в мултидисциплинарния екип на Сдружението. Осигуреността с педагози, отговарящи на изискванията за заемане на длъжността, личните и професионални качества на специалистите, са залог за успеха на реализираните дейности. Доказателство за това през последните 3 години в Сдружението са въведените деца в първи клас и възстановените в клас деца, напуснали образователната система.
Проектното предложение е планирано в съответствие с особеностите и разбиранията на ромския етнос.
С реализирания проект ще помогнем за увеличаване посещаемостта на деца-билингви в детска градина и училище: ще стимулираме родителите да бъдат наши партньори при разбирането на процеса „образоване на децата им”; те ще въвеждат децата си в детски заведения и училище; ще мотивираме самите деца да посещават училище и да достигнат до професионална квалификация. По този начин ще намаляваме броя на безработните, респективно – ръста на социалното подпомагане; ще отговорим на редица европейски задължения, а това ще доведе до намаляване на бедността сред широк кръг граждани на Варна.
Основна цел:
Увеличаване посещаемостта на деца-билингви в детска градина и училище
Подцели:
- Мотивиране на родителите на деца-билингви за въвеждането им в детско заведение и училище.
- Установяване на допълнителни форми за по-добро ориентиране на родителите и бъдещите ученици.
- Осигуряване на плавно въвеждане на деца-билингви в подготвителни групи и в училище.
- Създаване атмосфера на взаимно уважение, толерантност и разбирателство между представителите на различни етнически групи.
- Осигуряване на прозрачност, широка информираност и диалог с всички институции, имащи отношение към образователния процес.
Очаквани резултати:
- Установяване на диалог с родителите за решаване на образователните проблеми като приоритет на обществото.
- Увеличаване броя на децата-билингви в предучилищна и училищна възраст.
- Постепенно решаване на въпроса с неизвинените отсъствия и отпадащите от училище ученици.
- Осигуряване на равен достъп до образование и равни възможности за деца от различни етноси.
- Създаване атмосфера на взаимно уважение, толерантност и разбирателство между представителите на различни етнически групи.
- Избягване натрупването на социално и обществено напрежение между различните етноси.
- Привличане на медиите като партньори за популяризиране на постиженията на всяко учебно заведение.
- Осигуряване на прозрачност, широка информираност и диалог с всички институции, имащи отношение към образователния процес.
- Включване на цялото общество в обсъждането и решаването на проблеми, свързани с образованието и възпитанието.
- Привличане на неправителствени организации в помощ на образователната система.