ПОЗИЦИЯ
на Национална мрежа за децата
във връзка с държавната семейна политика и заложените в държавния бюджет за 2013 средства за социална политика в подкрепа на родителите
Национална мрежа за децата изразява своята позиция относно провежданата от държавата семейна политика във връзка със заложените средства в държавния бюджет за 2013 година в подкрепа на майчинството.
НМД, както и нейните членове и партньори, нееднократно са поставяли повдигнатите от протеста искания пред отговорните държавни институции и ще продължава да го прави, докато те не бъдат разрешени.
Факт е, че българските семейства получават най-ниските семейни помощи в ЕС (средно 41лв на дете за месец) за отглеждане на деца, при това с ограничения, свързани с дохода, разпределян върху всеки член на семейството. В страна, в която процентът на децата, живеещи в риск от бедност е 44.6 (или 567 400 деца[1]), това ниво на семейното подпомагане на практика по никакъв начин не е нито истинска семейна политика, нито мярка в рамките на устойчива демографската политика. По този начин средствата, които се разходват в това отношение не допринасят за оциалната защита и интеграция. Липсата на цялостни икономически решения, които следва да отиват отвъд социалното подпомагане, довеждат до извода, че няма реално работещи мерки насърчаващи раждаемостта и подпомагащи отглеждането на децата.
В този контекст, ние – от Национална мрежа за децата, продължаваме да настояваме за разглеждане и приемане на следните предложения от институциите в България:
- Необходимо е разработването на самостоятелно обособена семейна политика с ясни цели, мерки и дейности и възприемането на семейно ориентиран подход във всички области, засягащи детското благосъстояние (социално-икономически мерки, образование, здравеопазване, закрила на детето и др.).
- Въвеждане на реално семейно подоходно облагане, като нарастването на облекченията да е свързано като минимум с увеличаване броя на децата (без ограничения) и с образователната степен, която получават децата. Въвеждане на индексация към пенсията на майката (или на двамата родители) в зависимост от броя на децата и степента на тяхното образование – създаването на по-добре образование граждани е не по-малко важно от създаването на национален продукт
- Обвързване на обезщетението за отглеждане на дете до 2 години с минималната работна заплата.
- Ориентиране на политиките за подкрепа на родителите и семействата, превенцията и ранната интервенция.
- Създаване на достъпни и достатъчни като брой и видове услуги и форми на грижа за отглеждането на деца (детски градини, родителски кооперативи и други форми за отглеждане на деца).
- Осигуряване на адекватни услуги на семействата в кризисна ситуация (финансови проблеми, развод, семейни конфликти, раждане на ново дете, конфликти между поколенията).
- Въвеждане на гъвкава система на трудова заетост, позволяваща съчетаването на професионалните и родителските ангажименти.
- Прекратяване практиката на дискриминацията на децата според поредността на тяхното появяване в семейството – към момента държавата на практика определя акта на раждане на трето и следващо дете като нежелателен, като предоставя в пъти по-малка еднократна помощ при раждането им.
- Увеличаване на семейните помощи за деца
Надяваме се, че българското правителство и парламентът на Република България ще осъзнаят необходимостта от промяна както в принципния подход към семействата, отглеждащи деца в България, така и от въвеждането на мерки, които реално да подпомагат увеличаването на раждаемостта и отглеждането на децата. Ние от Национална мрежа за децата оставаме отворени за диалог и партньорство в намирането на най-доброто възможно решение.
[1] Данни на НСИ за 2009