Приемната грижа е една от основните услуги в процеса на деинституционализация, на която следва да се разчита както за извеждане на децата от институции, така и за предотвратяване на изоставянето и разделянето на децата от техните семейства. Развитието на приемната грижа и изпълнението на проект „Приеми ме“ в последните 3 години доведе до значително увеличаване на броя на приемните семейства и децата настанени в приемни семейства.
Национална мрежа за децата разбира желанието за запазване на темпа и обема на услугата, достигнати по проект „И аз имам семейство“, с оглед избягване на срив в нейното развитие и подкрепата към приемните родители след приключване на проекта.
В същото време и за да се постигне максимална ефективност от вложените до момента 23 милиона лева и планираната инвестиция от 51 600 000 лева в следващите три години, бихме искали да обърнем внимание на следните общи и конкретни коментари по развитието на операцията и насоките:
Общи коментари
Национална мрежа за децата се застъпва за ефективно прилагане на философията към развиване и прилагане на приемната грижа не като заместваща, а като споделена грижа. На практика, това означава закрилата на правата и нуждите на детето да се осъществява и през нуждите на родителите и родното семейство на детето.
Предлагаме преди конкретното разработване на Насоките за кандидатстване да се развие концептуална рамка с широкото участие на НПО, с опит в предоставяне на услугата приемна грижа, която да намери отражение при разработване на насоките на Операцията „Приеми ме 2015“. Ключов момент от тази рамка е съгласието върху модела на работа:
- Като децентрализиран и областен подход на планиране и работа;
- Извеждане на компетенции, на които трябва да отговарят специализираните приемни семейства в съответствие с профила на децата;
- Да се развият формите за подкрепа на специализацията – през опит, обучения и супервизия и
- Да се регламентира процесът и механизмите за актуализиране на нормативната уредба и методиките на база уроците и препоръките, които излизат от практиката.
В тази насока виждаме ролята и функциите на Консултативния съвет/група, който допълнените критерии за операция предвиждат, като той отговаря за разработване на концепцията, компетенциите и обучителната програма за специализираните приемни семейства. Вярваме, че това ще допринесе за използване на натрупания опит на всички организации и избягване на риска от налагане само на една практика.
Конкретни коментари
Предложения, които подкрепяме в критериите за операция:
Напълно подкрепяме допълненията и редакциите в критериите за операцията „Приеми ме 2015“, в резултат на проведената експертна среща на 8ми април 2015 г.:
- Допълнението на целите на операцията с „развиване на нови модели на работа и услуги за деца в риск и техните родители“;
- Добавяне на дейности за подкрепа на близки и роднини и последваща подкрепа на децата и семействата;
- Уточнението, че партньорите ще се избират въз основа на общи критерии, заложени в насоките за кандидатстване и
- Включването на нови допустими дейности като „планиране на потребностите от приемна грижа“ и „създаване на консултативна група, която да подкрепи механизма на планиране на потребностите, обученията, наблюдението и др.“
Допълнителни предложения, които да бъдат прецизирани в критериите и/или Насоките за кандидатстване
- Даване на възможност за възлагане на НПО/външен доставчик от страна на Общините.
Аргументите ни са свързани с ролята и значимостта на НПО за въвеждането и прилагането на услугата приемна грижа в България до момента; компетенциите и опита при пилотиране на иновативни практики и възможностите да апробират нови такива на база експертиза, познаване на добри европейски практики и контакти с международни организации и експерти и така да допринесат за постигане целите на проекта и операцията.
Считаме, че липсата на въведен в практиката единен финансов стандарт не е пречка за възлагането, тъй като по силата на Закона за социално подпомагане общините могат да възлагат всякакви услуги, включително и местни дейности, за които не се прилага финансиране на база финансов стандарт.
- Пилотиране и финансиране на база финансов стандарт.
Аргументите ни са, че тази възможност би информирала и подкрепила процеса на съгласуване и приемане на стандарта, давайки конкретни доказателства за приложимостта му в практиката и допринасяйки за устойчивостта на проекта и услугата като цяло. В случай на притеснения, свързани с конкретната формулировка и израза „финансов стандарт“, предлагаме да се помисли за друг израз – напр. от типа „пакетна цена“.
- Добавяне на „деца и семейства в риск“ към допустими целеви групи.
Считаме, че това понятие най-общо обхваща целевите групи, които развитието на проекта би подкрепило и включва и предложенията за деца/тийнейджъри във висок риск, т.е с деструктивни поведения и прояви и в конфликт със закона, както и непълнолетни бременни и непълнолетни майки с бебетата им.
- Добавяне на допустима дейност „анализ на развитието на премната грижа“.
Разбираме мотивите за създаване на операция за период от три години, така че да не се получат административни забавяния поради тежки процедури, в случай, че проектът сега стартира за по-кратък период от време – напр. година и половина. В същото време, считаме, че е изключително важно развитието на услугата да стъпва на факти, данни и доказателства (evidence-based approach), експертизата и опита на НПО и външен поглед, които да подкрепят изпълнението на един професионален анализ на развитието на проекта и услугата и да информират бъдещото ѝ развитие.
- Прецизиране на индикаторите в Насоките за кандидатстване.
Предложението ни е да се въведат нови индикатори, които да се събират дезагрегирано за да информират за качеството на приемната грижа, нейната ефективност от гледна точка на цели и устойчивост:
- Причини за извеждане на децата: местене между приемни семейства; реинтеграция; осиновяване в страната и чужбина; заличавания на приемни родители по конкретни причини и др.;
- Среден времеви престой на дете в приемно семейство;
- Брой утвърдени приемни родители и настанени в тях деца по търсената специализация – деца с увреждания; непридружени деца; заместваща приемна грижа; деца в конфликт със закона и др. и
- Брой доставчици по видове и типове.
29 април 2015 г.
Национална мрежа за децата
Снимка: pixabay.com/Counselling
Снимка: pixabay.com/Counselling