Национална мрежа за децата организира посещение на три социални услуги в столицата на Македония – Скопие, като примери за добри практики за работа с ромската общност. В групата от България бяха включени представители на различни организации: „Свят за всички”, „Здраве и социално развитие”, „Бъдеще”, „Бъдеще за децата”, „Ръка за подкрепа”, „Гаврош”, „Еквлибриум” и др.
В ромския квартал Шуто Оризари в Скопие се намира Центърът за социални инициативи „Надеж”. Неговият председател Клара Илиева разказа, че работят в квартала от 22 години за реинтеграция и социална помощ на ромите. В Шуто Оризари живеят 39 000 роми. Организацията „Надеж“ е стартирала с проект на „Каритас” за реинтеграция на ромите. Самият център е изграден от УНИЦЕФ, няма финансиране от държавата.
Г-жа Илиева представи два центъра в квартала – предучилищен и обучителен. Предучилищният се посещава от 40 деца, разделени в две групи, с които се работи по три часа сутрин и три следобед. Клара Илиева уточни, че не използват названието „детска градина”, тъй като в Македония трябва на всеки 6 месеца да се заплаща за лиценз. Освен специалистите, в центъра работят и 20 асистенти роми, имат доброволци от Червения кръст и други организации. В квартала има държавна детска градина, която се посещава от 70 деца, но много от тях се отписват от там и идват в Ц.С.И „Надеж“. Обяснението е просто – „заради вниманието и креативността”.
В обучителния център учениците подготвят домашните си работи и уроците, получават закуска, а изработените от тях изделия са изложени в центъра.
Важно място в работата на центъра заемат съвместните занимания с родителите, те са включени в различни работилници заедно с децата в зависимост от нуждите. Работилниците са три вида:
- Креативни – деца и родители изработват заедно различни предмети;
- Информативни – на различни теми, например здравни;
- Обучителни – деца и родители си разменят ролите.
- Освен работилниците, родителите и децата се занимават и в градината на центъра – заедно отглеждат зеленчуци.
Вторият посетен център – Център за образователна подкрепа на ученици роми „ДЕНДО ВАС” се намира в общ. Гюрга Петров, където живеят 4 000 роми. В общината има 5 основни училища, в които учат 290 ученици – роми. Центърът обхваща всички тях, с изключение на 10, които не желаят подкрепа. Работи се в три групи:
- Основно училище – от първи до девети клас;
- Средно образование;
- Предучилищна група от 3 до 5 г. за добър старт в училище.
Заниманията в центъра са по часове и целят намаляване на напускащите училище деца, повишаване на успеха, намаляване на дискриминацията, обучават се на социална права.
Служителите споделиха, че успешно работят интеркултурните работилници, като са ситуирани и в центъра, и в училищата. Те са предназначени не само за роми, в тях се занимават деца и родители, НПО, учители и др. Тяхната цел е да се намали дискриминацията, да се запознаят с различни култури и вяра, работи се за по-добра социализация и комуникация. Интеркултурните сесии допълват образователните програми.
Център „ДЕНДО ВАС” ще отвори врати на 1 ноември 2015 г., от когато ще стартира финансирането от Хюман Райтс. Акцент в работата на центъра са родителите. Миналата година са работили с жени – ромки – учили са да пишат CV, как да се представят на интервю за работа. От 68 жени 15 са останали на работа.
Водещият на посещението разказа, че от ромския образователен фонд има двегодишен проект за ментори на децата в училище и образователни медиатори, а след приключването на проекта медиаторите ще бъдат назначени в училището. Тя обясни, че студентите имат такава практика в училищата, като подчерта, че не всички са от ромската общност.
Третият център е към фондация за образователни и културни инициативи „Чекор по чекор”. Беше разгледан Детски креативен център – Скопие, който е реновиран наскоро с подкрепата на Америка чрез Агенцията на САД за международно развитие /УСАИД/. Детският креативен център е създаден преди 19 години за работа с деца от детските градини и училища с цел да се подобрят знанията по македонски език и математика. Освен пряката работа с деца, „Чекор по чекор” обучават педагози и психолози от училищата. Наблюденията на специалистите са, че децата нямат много добри резултати в училище и затова търсят къде са проблемите. В центъра се използват голям брой различни съвременни обучителни модули, част от тях са насочени към това децата да се научат да четат по-лесно и бързо, както и да разсъждават и да изразяват мнение. В момента обучават 326 училища, като резултатите от проекта „Чрез четене до лидерство” ще бъдат отчетени през май 2016 г. Интерес за групата предизвика „Библиотеката на колела”, сцената за изява на деца и родители, инетрактивните компютърни програми за четене и др.
И в трите центъра за работа с ромски деца прави впечатление основната роля на съвместните занимания на деца и родители, както и споделената не само от колеги голяма толерантност в Македония към различните етноси.
Посетените образователни услуги впечатлиха българските специалисти и с това, че в групите с децата има по двама представители от общността и достатъчно персонал за обучението. Децата са водени в центровете от родителите с желание и са предпочитани пред детската градина.
Организациите, въпреки трудностите с финансирането, успяват да създадат подходяща база, съобразена с възрастовите особености, а хората работят с желание и професионализъм.
Изготвили: Светла Межри, ръководител ЦОП в КСУДС – Русе, СНЦ „Еквилибриум” и Дарина Николова, сдружение ,,Гаврош”