С обявеното извънредно положение в страната, образователната система е изправена пред голямо предизвикателство. От 16.03.20 всички училища в страната са затворени, обучението става дистанционно, а голямата цел е да бъдат обхваната над 90% от училищата.
Предвид извънредната ситуация, министърът на образованието е категоричен, че нулева учебна година няма да има. Обучението на децата минава през различни електронни платформи в реално време с цел да не се нарушава ритъма на работа. Някои издателства и онлайн платформи за обучение предоставят труда си безвъзмездно и по този начин осигуряват достъп до необходимите материали за децата.
Учителите, родителите и децата са изправени пред една нова и неочаквана ситуация, която ние от Национална мрежа за децата вярваме, че постепенно ще влезе в ритъм и синхрон с малко повече търпение, усилия и усмивка, и разбира се – без паника.
И ако това е новата ситуация от последните дни, то през месец февруари, когато още се ходеше на училище, рапортьорите в Национален Юрочайлд форум – България (НЕФ) и младежите от мрежа „Мегафон“ работиха по темата „Доколко достъпни са учебниците и учебните помагала за всички ученици?“ , която е актуална както сега, така и когато се върнем в класните стаи. Те се допитаха до 70 деца на възраст между 11 и 18 години, от които 26 момчета и 44 момичета.
„Рапортьори“ е съвместна инициатива на Национална мрежа за децата и Eurochild. За периода октомври 2019 – юни 2020г. седем екипа от деца изследват седем значими теми, които самите те определиха като важни за тях и които се заеха да проучат. Това изследване им помогна да определят какви въпроси да формулират, така че да разберат какво е мнението на деца и млади хора по темата.
На първо място, Рапортьорите попитаха какъв е достъпът до учебни материали за всички деца. Над 70% от участвалите в проучването деца са на мнение, че учебните материали не са достъпни. Основната причина, която почти половината от децата посочват, са финансовите затруднения на семействата и скъпите учебници. Около половината от децата използват електронни и копирни учебници или други по-евтини варианти.
Що се отнася до това доколко учебниците всъщност са важни за ученето, около една трета от децата смятат, че уроците могат да се диктуват и в клас, без да има нужда от закупуване на учебници. Все пак, по-голямата част от децата не смятат, че това е добро решение и посочват конкретно защо са нужни учебници и помагала, като например, че „в учебника пише и допълнителна информация“, както и че там има „много схеми, снимки и допълнителни задачи за упражнение“. 16% от участниците казват, че дори има нужда от повече учебни материали. Интересното е, че всяко десето дете дава идеи как преподаването да стане по-ефективно – сред тях са интересните презентации, интерактивните игри, практикуване на наученото още в час, свободните дискусии с преподавателите и свободно обсъждане на материала в клас.
Рапортьорите попитаха и какво се случва с учениците, които не могат да си позволят учебни материали. Всяко второ дете дава примери за начините, по които сега се справят децата, за които достъпът до учебници е труден – те учат от записки, разчитат на материали от съученици, ксерокопиране или ползване на електронни учебници. 27% от децата посочват форми на подкрепа – ресурси, които биха могли да подпомогнат: съученици, училищата, държавата, предоставяне на безплатни учебници под някаква форма, организации, които биха съдействали. Една четвърт от анкетираните обръщат внимание на негативните последици за децата, които нямат достъп до учебни материали – от простата констатация, че остават без учебници до забележки от учители, липса на посещения, дискриминиране на въпросните деца.
Всяко второ дете смята, че държавата и училищата могат да окажат подкрепа под формата на финанси, помощи и стипендии за осигуряване на достъп до учебници. 26% предлагат организиране на дарителски акции, а близо 20% предлагат направо безплатни учебни материали, които, разбира се, трябва да бъдат споделяни с отговорност за това да се пазят и да могат да бъдат ползвани от други деца след това.
На въпроса какво ще се промени ако децата получават безплатни учебни материали, една трета от децата смятат, че това ще повиши възможностите за образование, посещаемостта и, разбира се, успеха и знанията на децата. Още една трета споделят, че това ще доведе до финансово облекчение за семействата и това, че семейството ще има ресурс за други неща отделяне на средства за „развиването на талантите на детето“, „курсове по предмети, които са трудни или са приоритет“ или бъдещото постъпване в университета.
Eurochild (Юрочайлд) е мрежа, обединяваща организации на европейско ниво, които работят за и с деца, а Национална мрежа за децата е един от нейните членове. Част от Стратегията на Юрочайлд е да бъдат създадени Национални Юрочайлд форуми (НЕФ) в България, Малта и Естония. Дейността на младежите е да обсъждат различни теми, касаещи децата, на национално и европейско ниво, да споделят идеи и мнения относно правата на децата и да мислят за разработването на достъпни за децата и младите хора документи и информация, като се съобразяват с посоката, в която Юрочайлд работи.