България, а и по света, се работи за подмяна на общественото мнение, и то успешно. Процесът е толкова напреднал, че създава паралелна действителност в главите на хората. До степен, че над 100 000 българи, членове на фейсбук групата „Не на стратегията за детето 2019-2030!“, вярват, че зад един бюрократичен документ се крие зловещ сценарий за отнемане на децата им. Според тях организации, спонсорирани от Джордж Сорос и службата за защита на децата в Норвегия – Барневернет, започват кампания за отвличане на деца, а в Норвегия ще ги дават на педофили. Това е пример за успешна кампания от последните седмици, миналата година същото се случи и с Истанбулската конвенция.
Учебникът на КГБ в действие
Премиерът Бойко Борисов наскоро спомена учебника на КГБ заради сигналите срещу него в прокуратурата от Елена Йончева. Такива учебници има и са ги виждали тези, които са учили военни и/или журналистически специалности в бившия СССР. Достъпът до тях е бил само в библиотеките, а тетрадките за записки са били прошнуровани и с прономеровани страници. За един такъв, по който е учил бойна спецпропаганда, разказва Владимир Яковлев в „Эхо России“. Бойната или „черната“ пропаганда допуска всяко изкривяване на фактите заради решаване на пропагандни задачи. Това е ефективно оръжие, използвано с единствената цел да се „избие“ мозъка на противника, пише Яковлев. В статията си той споменава методите „изгнила сельодка“, „преобърната пирамида“, „голямата лъжа“, принципа „40 на 60“ и метода „на абсолютната очевидност“. Според Яковлев всички те и сега се използват от медиите в Русия.
„Гнилата сельодка“ работи така – подбира се лъжливо обвинение, максимално мръсно и скандално. Целта не е да се докаже обвинението, а да се предизвика широко публично обсъждане, при което неизбежно се появяват защитници, противници, познавачи и „експерти“. Колкото повече участниците в публичната дискусия произнасят името на обвиняемия във връзка с мръсното обвинение, толкова повече го „натъркват“ с „гнилата сельодка“, докато нейната миризма не започне да го следва навсякъде. Звучи ли ви познато?
Внимание заслужава и методът на „голямата лъжа“, който Яковлев определя като много ефективен. Същността му е да се предложи на аудиторията толкова голяма и ужасна лъжа, че тя да не може да си представи, че е възможно да се лъже за такова нещо. Добре компилираната лъжа предизвиква в зрителите и читателите дълбока емоционална травма, която след това дълго време ще определя техните възгледи, въпреки всички логически и разумни доводи. „Особено добре работят лъжливи описания на жестоки издевателства над жени и деца“, разказва Яковлев. Дълбоката емоционална травма, която се получа след примерно съобщение за разпънато дете, за дълго ще промени възгледите на получилия „информацията“ човек, колкото и след това да се опитват да го убедят в противното с използването на обикновени методи на логиката.
Дезинформационните кампании задължително включват и принципа „40 на 60“, който се прилага още от „Гестапо“. Това е съотношението на реални и фалшиви факти.
Кампанията срещу стратегията за детето е пример за брилянтно прилагане на дезинформационни практики. В „коктейла“ са сложени истини – има такава стратегия, в нея се предвижда реформа на детското правосъдие (което сега е по съветски модел), предвижда се сексуално обучение, в Норвегия имат проблем с решения на Барневернет, само че Норвегия нямо нищо общо с документа и всичко останало е лъжа.
Подмяна на реалността
Това, което се прави успешно, не е нова практика. Цели се създаване на обществено мнение, влияейки върху страховете на хората и създавайки им представи за света, въз основа на които ще зависят решенията им години, може би и десетилетия. „Това, което наричаме обществено мнение, е всъщност обществена емоция“, е забелязал още британският политик, министър-председател и писател Бенджамин Дизраели (1804-1881). По-късно Уолтър Липман (1889-1974) в книгата си „Общественото мнение“ пише, че човек се опитва да разбере околния свят, като създава „картина на света в своята глава“ за явленията, които наблюдава. Човек вече има определена представа за нещата, още преди да се е сблъскал с тях в живота. Стереотипите могат да бъдат необикновено устойчиви и дори да се предават от поколение на поколение и се приемат като даденост, реалност, факт.
Виж кой говори
Най-гласовити са неправителствени организации с религиозни корени. Първата им победа беше отхвърлянето на въвеждането на фактическото съжителство през 2009 г., след което последваха оттеглянето на правителството от Истанбулската конвенция и Стратегията за детето. Следващата им цел са забрана на абортите, кампания за което вече беше подета от организацията на директора на пресцентъра на Министерството на отбраната, който е преминал обучение по „апостолизъм“ в САЩ.
Споменатата си книга Липман, като доказателство за това, че човек взима решения според представите си, дава за пример съчинението „Християнска топография“ на Козма Индикоплевст от VI век. В него Козма отхвърля езическото твърдение за кръглостта на земята и на небето и се опитва да докаже, че Мойсеевата скиния представяла точно подобие на формата на вселената. Доводите му са изцяло библейски. Съчинението му е популярно сред християните дълги векове. Идеите на Козма, че земята е плоска 15 века по-късно набират популярност за сега в САЩ, но имат последователи и у нас.
Търсенето на отговор за всичко в библията става характерно и за България. Тази част от коментар е публикуван в правителствения сайт за обществено обсъждане при несъстоялия се дебат за стратегията за детето:
„А ето какво казва Библията конкретно за телесното наказание над деца: „Не оставяй детето без наказание; ако го накажеш с пръчка, то няма да умре; ще го накажеш с пръчка и ще спасиш душата му от преизподнята“ (Пр. 23:13-14). И още: „Който жали пръчката си, мрази сина си; а който го обича, наказва го от детинство“ (Пр. 13:25). Към тези думи няма какво да се добави, нито има какво да се отнеме от тях.
И така, „новата стратегия“ се изправя срещу самия Бог и Неговото Слово. Ще успее ли? Човешки закон срещу БОЖИЯ ЗАКОН! „
Това е част от проповед на презвитер Емануил Вълков от Българската християнска баптистка църква (БХБЦ), публикувано на официалния сайт на църквата и не се нуждае от повече коментар. Но ако има служби за защита на детето би трябвало да се заинтересуват, какво точно се проповядва.
И ако за американските евангелисти, руските проксита и за сайтовете разчитащи на кликбайт причината за публикуването на откровено фалшиви „новини“ и дезинформация е ясна. Има обаче много въпроси, които търсят отговори.
Лидерът на ВМРО и министър на отбраната Красимир Каракачанов защити подчинения си, като каза, че има същите убеждения. Наскоро той призова „всеки нормален български гражданин“ да не бъде на гей парада, а да се присъедини към Похода за семейството „в подкрепа на традиционното българско семейство“. По ирония на съдбата до преди години ВМРО атакуваха дори физически сбирките на християнските „секти“.
Това говорене е резултатно – ВМРО вкара двама евродепутати в най-доброто си самостоятелно представяне на избори. Поставянето на шефа на пресцентъра на МО Александър Урумов на 9-о място в листата на ВМРО за европейските избори е довело поне 2 159 гласа за „патриотите“, толкова са преференциите за него.
Защо ГЕРБ не се противопоставя?
Защо обаче Борисов не предприема никакви действия срещу подмяната на реалността, която очевидно му донесе негативи при кампаниите за конвенцията и стратегията? Единствената стратегия, която дава някакви резултати срещу дезинформацията, е повече информация, но не виждаме да се прилага. Още повече, че премиерът разполага с отбор от PR специалисти, а към Министерския съвет би трябвало да има и специално звено, оглавявано от Томислав Дончев, което да се занимава точно с дезинформацията. Вместо тях единствено социалното министерство, и то с месец закъснение, се опита да тушира истерията за отнемането на деца, но ефектът дотук е нулев.
Логиката, а и законите, изискват преди да се приеме закон, стратегически документ или да се подпише международна конвенция, която изисква промяна на законодателството, правителството да инициира комуникационна кампания. По българска традиция тя е проформа и протича в правителствения портал. Това дава възможност на гореописаните кръгове да изпреварят събитията и с фалшиви новини, и аргументи да подменят истината създавайки негативно настроение срещу дадения документ. На правителството му остава да се оправдава в опит за гасене на пожара. Тъй като през това време, всякакви „експерти“ от НПО-та и популисти говорят по телевизии и медии на Борисов му остава единствено да оттегли въпросния документ, което той и направи и с Истанбулската конвенция и със стратегията за детето, въпреки че истината е на негова страна. Знаем, че Борисов владее магията на популизма и би могъл да намери много добри мотиви за да създаде навреме обществено мнение в случаи, като конвенцията и стратегия.
Едната възможна причина да не го прави, че му е скъпа истината, но още по-скъпа му е властта, чието задържане минава през задържането на коалицията с ВМРО. Другата възможна причина е, че в ГЕРБ толкова си могат. Трети вариант е, че Борисов има други мотиви, заради които няма нищо против подмяната на реалността и „консерватизирането“ на обществото би свършило работа за бъдещите му политически планове.
Каквито да са причините за действията и бездействията на правителството в тази хибридна война за умовете и душите на хората, то носи вина за подмяната. Последствията от нея няма да са добри за никого. Това знаем със сигурност от периодите в историята, когато религиозните фундаменталисти са налагали дневния ред на обществото.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: pixabay.com