Подкрепа на деца с аутизъм по време на епидемията от коронавирус
Материалът е на Child Mind Institute
Автор: Bethany Vibert, PsyD
Подкрепа на деца с аутизъм по време на епидемията от коронавирус – Съвети за разработване на рутинни програми, дневен режим и план за спешни случаи
По време на коронавирусната криза много семейства с деца със затруднения от аутистичния спектър са изправени пред проблеми, свързани със затварянето на училищата и на основните услуги, които децата им обикновено получават. В допълнение, децата с аутизъм могат да имат затруднения с адаптацията към промените в рутинните им дейности и среда. Въпреки че различните щати и райони се справят със ситуацията по различни начини и нуждите на всяко семейство са уникални, има и общи отправни точки, които родителите могат да вземат предвид, тъй като всички ние се приспособяваме към тази „нова норма“.
Направете план за спешни случаи
Помислете първо за безопасността! Възможно е много родители вече да имат план за спешни случаи и солидна подкрепяща мрежа, на която да разчитат, но тъй като новините, здравословното състояние и предпазните мерки се променят ежедневно, важно е да се направи преоценка на всеки план. Помислете за:
- Наблюдението и помагащите: С кого ще остане Вашето дете и къде, ако основният грижещ се за детето е хоспитализиран, физически болен / под карантина?
- План за спешни случаи: Създайте авариен план и го поставете на видно място в дома. Той трябва да включва актуална информация за контакт, в случай че екип за спешна помощ влезе в дома и се нуждае бързо от информация. Планът може да включва снимки на хора, с техните имена, телефони и друга важна информация. Тази информация трябва да се споделя с близките контакти и с тези, които участват в плана (като доставчици, членове на разширеното семейство, доверени съседи и т.н.).
- Редовни проверки: Определете и координирайте с член на семейството или на общността, редовните проверки на лицата, основно полагащи грижи и / или на детето. Ако планирана редовна проверка се пропусне, този човек трябва да приложи плана за спешни случаи.
Планирайте дневен режим
За всички деца и лица е полезно да се организира нов дневен режим с определен график и структура. За децата със затруднения от аутистичния спектър всяка промяна и нова структура могат да създадат трудности. Методите на подкрепа и награди, както и поведенческите планове следва да продължат и дори да се разширят, така че да отговорят на нуждите на децата в хода на целия ден. За разработването на график, който лесно може да се осъществи и у дома, опитайте следното:
- Определете начален час и други знаци, че денят е започнал. Продължавайте с рутините дейности като хигиена, обличане и организиране на материалите, необходими за деня. Това ще поддържа практиката на ежедневните дейности и ще осигури необходимите сигнали за различните части на деня. С течение на дейностите и дните, отбелязвайте изпълнените дейности и задачи.
- Надграждайте по-стари или съществуващи процедури. Свържете се с учителите или доставчиците на услуги и се информирайте какви графици имат. Вероятно те вече имат изготвен визуален график; помолете ги да ви изпратят снимки на графика и това, което използват за представяне на различни теми или дейности. Те вероятно имат думи, които използват за определени часове на деня (например може би имат специално обозначено време за „четене”, което иначе бихте могли да наречете „английски“.)
- Включете двигателни почивки с фини /груби двигателни дейности. Изберете занимание, което Вашето дете обича, и го въведете като двигателна почивка през целия ден. Планирайте тези почивки.
- Планирайте почивки за себе си. Грижата за дете 24/7 без подкрепата на общността и без училище увеличава отговорностите на родителя. Опитайте се да планирате почивки през деня за Вас, когато графикът на детето Ви го позволява; например помислете за дейности, които детето може да извършва само. Или, ако е възможно, друг грижещ се да се включи в дейностите с детето. Внимателно обмислете какво бихте могли да направите през това време.
- Визуални графици. Не е необходимо графикът да е декоративен, ламиниран или да е с велкро. Използвайте наличнт в дома Ви, за да създадете график с визуален компонент (снимки или рисунки). Най-важното е да се разработи ясна структура и рутина, която детето разбира. Поставете графика на леснодостъпно място и насочвайте детето си през него всеки ден. Бъдете реалисти и търпеливи. Ще отнеме известно време Вие и Вашето дете да свикнете с него. Преглеждайте го няколко пъти всяка сутрин и през целия ден и визуализирайте графика за следващия ден.
- Спомнете си ABC на поведението и на поведенческите планове. ABC за управление на поведението (Antecedents, Behaviors, Consequences) включва вече разпознатите положителни стимули, желаното поведение и резултатите. Родителите могат да създадат ясна система с незабавни, видими награди след завършване на желаното поведение. Това може да се направи на малки стъпки от вида „Първо това -след това” (например, първо четене за 10 минути, а след това една минута за YouTube). Плановете могат да бъдат по-сложни, като например трупане на точки през целия ден, които се добавят към пакет от награди в края на деня, например време за телевизия, време за гушкане или за развлекателна дейност, по избор на детето.
Ето примерен график. Можете да добавите свои собствени дейности и снимки, ако е необходимо.
7:30 ч. – Събуждане: закуска, душ, облечи се, измий зъбите
8:30 ч. – Начало на училището: Направете график за учебния ден въз основа на заданията във виртуалната класна стая
10:30 ч. – Двигателна почивка: танци, йога, кратка разходка навън, разтягане
12:00 ч. – Обяд: Приготви и хапни за обяд
13:30 – Приключване на училището / Почивка с награда: включване в социалните медии, разговор с приятели
15:00 – Упражнение: Разходка навън, видео упражнение, разходка в парка, йога
16:00 – Свободно време (без телевизия/ екрани): четене, пъзели, игри, почивка, рисуване, занаяти, готвене
19:00 – Вечеря: Време за семейна вечеря
19:30 – Свободно време (разрешена телевизия/ екрани): телевизия, видео игри, четене, изкуство, разговори с приятели
21:30 ч. – Приготви се за сън: нощна рутина, ред.
Помислете за организацията на средата
В допълнение към създаването на график, опитайте се да създадете среда, която работи за Вас и Вашето дете.
- Опитайте се да създадете различни зони на активност. Отделете части от жизненото пространство за академични занимания, хранене, отдих и сън. Ако можете, посочете консумативите и мястото за съхранение. Ако все още детето очаква да подготвя училищната си раница, поставяйте я всяка вечер на обичайното й място в къщата. Ако детето Ви има засилени тактилни сензорни интереси, дръжте няколко сензорни играчки, с които може да взаимодейства на определено място. Така можете да сте сигурни, че тези играчки редовно се дезинфекцират и можете да научите детето си какви предмети трябва и не трябва да играе. Наличието на физически напомняния и знаци, както и включването на физическо движение (детето трябва да стане и да поставя различни неща на различни места), увеличава активността.
- Насърчете социалната комуникация и личната независимост. Опитайте се да организирате материалите за много предпочитаните дейности на трудно достъпни места, в прозрачни контейнери с етикети, в които има думи или снимки, идентифициращи какви са. Това насърчава децата да съобщават съзнателно своите желания. В същото време, ако искате Вашето дете да продължи да упражнява уменията си (например да прави собствен обяд), осигурете лесен достъп, като оставяте материалите (прдуктите) на лесно достъпно място или поставяте ясни етикети, с място за тях.
- Пробвайте нови идеи в моменти без много задачи. Ще отнеме време, за да се приспособите към всички промени. За начало, опитайте през уикенда или в моменти с малко дейности да упражните някои от новите идеи. Визуализирайте и обсъдете с Вашето дете какви ще са тези промени, преди те да започнат. Една промяна може да бъде колко продължителен достъп до родителя си има детето през целия ден. Помислете кога сте на разположение на детето и кога не сте. Направете визуален график и включете тези моменти с визуални сигнали. Използването на светофар или други визуални сигнали може да помогне на детето Ви да научи кога ще бъде на разположение и кога – не. Не очаквайте тези нови системи да заработят веднага. Упражнявайте ги в по-спокойните часове (не точно преди много важния за Вас делови разговор) и възнаградете спазването незабавно.
- Поставете ясни ограничения кога може да се използва технологията. Екраните може да се окажат необходимост, тъй като до много ресурси ще се влиза чрез телефони, компютри и таблети. Запознайте се с полезни приложения, които ограничават достъпа до неакадемичен материал в определени моменти. (Ето полезна връзка за сортиране на наличните приложения и инструменти.) Използвайте визуални сигнали и схеми за това кога технологията може да се използва и с каква цел.
Продължете да работите за постигане на целите
Особено трудно е полезните терапии и интервенции да бъдат прекратени или преустановени. Въпреки това има много възможности, които да помогнат за напредъка у дома през това време. Само защото услугите в училище или в общността може да са прекратени, това не означава, че услугите и напредъкът трябва да спрат. Започнете с малки стъпки:
- Свържете се с Вашите доставчици на услуги. Много доставчици продължават да предлагат услуги чрез телездраве канал с видео и телефонни конференции. Потърсете достъп до тях. Ако доставчиците не предоставят услуги, попитайте дали познават някой друг доставчик, който го прави. Проведете разговори с доставчиците, за да преминете през целите и да прецените как можете да адаптирате домашната среда и ежедневните програми, за да продължите да работите върху тях.
- Използвайте Вашата мрежа. Свържете се с други родители и застъпнически групи, за да видите как те разширяват услугите си в дома. Те могат да знаят за доставчици, които работят чрез телемедицина (бел.ред дистанционна здравна подкрепа) и могат да Ви предоставят и тези ресурси.
Превод: Стели Петева
Източник: childmind.org
Снимка: pixabay.com
#ресурсниматериали