Национална мрежа за децата (НМД), в която членуват 66 неправителствени организации от цялата страна, изцяло подкрепя Закона за изменения и допълнения на Закона за народната просвета. Считаме, че предложените изменения са в съответствие с ценностите на приобщаващото образование и дават реален шанс за равнопоставено включване на всички деца в образователната система. За нас осигуряването на безплатна предучилищна подготовка за всички деца на България, безплатен транспорт за децата, живеещи в изолирани и отдалечени райони и разширяването на възможностите за използване на наличната материална база за образователни, здравни, социални и хуманитарни дейности са изключително важни стъпки в тази насока.
Независимо от положителния характер на тези мерки, тяхното прилагане е свързано с няколко ключови въпроса:
1) Изключително важно е приоритетно да се разработи методика за предучилищно образование, в която да залегне индивидуалната работа с децата и формирането на широк кръг знания и умения. В тази връзка е необходимо да се избягват дидактичните образователни подходи на работа с децата. Целта на ранното детство и на предучилищното възпитание не е и не може да се свежда само до подготовка за училище. Формирането на умения за общуване, решаване на конфликти и други също трябва да са цели на предучилищното възпитание, за да се гарантира цялостен ефект на подготовка и адаптация при малките деца.
2) Необходимо е да се осигури нужната експертна и консултантска помощ за общините, за да се въведе задължителната предучилищна подготовка на всички деца във всички общини на Република България.
3) Ние сме категорично против пет и шест годишните да учат в подготвителни паралелки, където училищната среда не е пригодена и не могат да бъдат посрещнати нуждите на децата за тази възраст. Средата, в която се обучават петгодишните деца, трябва да има необходимите играчки и пространства за отдих, така че съществено да се различава от „познатата традиционна училищна среда” с чинове, дъски за писане и пр. В тази връзка ние сме за промяна на текста в законопроекта, където се дава възможност на училищата да обучават петгодишни деца, само в училищна среда, която е осигурила необходимите условия и отговаря на възрастта на децата.
4) Необходимо е МОМН да започне целево обучение на всички педагогически кадри, работещи с петгодишни деца, като се наблегне върху придобиването на социални и личностни умения, а не само на знания, свързани със смятане, писане и пр. Нещо повече, педагогическите кадри трябва да имат умения и нагласи за работа в мултиетническа среда.
5) Практиката до този момент показва, че санкциите спрямо родителите не работят. Ние сме категорично против увеличаването на санкциите, а даже бихме искали те да отпаднат напълно. Според нас текстът, засягащ наказанията и санкциите трябва да отпадне, тъй като училищната система не е подготвена от гледна точка на материална база, подготовка на кадри, въведени стандарти и методика на работа. Има случаи, в които училищната среда е значително по-враждебна от домашната грижа за някои деца. Ние настояваме преди да се прибегне към наказателни мерки за родителите, да бъдат гарантирани минималните стандарти за добро образование на пет и шест годишните деца.
Използваме възможността да заявим нашата готовност за съдействие при прилагането на закона чрез предоставяне на експертна помощ за разработването на методиката, обученията за педагогическите кадри, както и съдействие по консултиране на общините за разкриване на групи в детски градини.
Позиция на Национална мрежа за децата по проект за изменение и допълнение на Закона за народната просвета, внесен от Министерски съвет, изпратена до:
Г-н Огнян Стоичков
Председател на комисията по образование, наука и въпросите на децата, младежта и спорта
Доц. Сергей Игнатов,
Министър на образованието, младежта и науката
Снимка: flickr/Abee5