В 11 и 12 клас учениците ще могат да изучават предмета “Гражданско образование”. Работните варианти на учебните програми бяха представени от министъра на образованието Меглена Кунева и са публикувани на сайта на министерството на образованието, съобщиха от ведомството.
Програмите ще бъдат предмет на обществено обсъждане през 2018 г. и дотогава в тях могат да попаднат други нови актуални теми.
“Новите програми, които ще заменят изучаването на предмета “Свят и личност”, са с по-голяма практическа насоченост”, заяви Кунева.
В 11 клас например има тема “Гражданите, политиката, демокрацията” с подтема “Свобода, граждани и власт” – тук учениците трябва да могат да разграничават типовете демокрация (пряка, представителна и демокрация на участието в граждански организации). В подтемата “Политика, демокрация и върховенство на закона” пък акцентът е към избирателната система – различаване на мажоритарна, пропорционална и смесена, ще се учи какво е мажоритарен и преференциален вот.
“Програмите ще формират демократични ценности у учениците с теми за вредата от купуването и продаването на гласове и манипулации на изборни документи. Идеята е още в училище младите хора да възприемат тези практики като корупционни. Задача на гражданското образование е да подготви младите хора да разпознават политическия популизъм и медийни манипулации”, подчерта министърът на образованието.
Темата “Аз и моята гражданска позиция” ще научи децата да оценяват ролята на неправителствения сектор в гражданското общество, да познават формите на граждански контрол и да са мотивирани да участват в тяхното прилагане. Предвижда се и по-подробно обучение по въпроса за основните социални групи и общности, спецификата на техния светоглед, ролята на езика, религията, етническата принадлежност и традициите за социална обвързаност.
По темата за малцинствата учениците трябва да могат да разпознават различните видове идентичност – културна, национална, етническа, гражданска. Обучението включва и разпознаване на случаи на дискриминация по полов, религиозен, етнически расов признак, а също и на хора с увреждания. Целта е децата да бъдат научени да се ориентират в причините за противоречията между отделни етнически и религиозни общности. Учениците ще трябва да бъдат убедени, че трябва да се противопоставят на насилието и да се стремят към решаване на конфликтни ситуации градивно.
В програмите са включени теми за европейските традиции и ценности, като целта е единадесетокласниците да могат да определят мястото на България в световната култура, да осъзнават своята европейска идентичност и правата и отговорностите на европейското гражданство.
В 12 клас се въвеждат теми за глобалните проблеми, които засягат и България – тероризъм, ксенофобия, етническо напрежение и радикализация. Това включва и проблема с бежанците, емиграцията и имиграцията. Въвеждат се нови понятия като “хуманитарно право”, “глобално образование”, “устойчиво развитие”.
Нов акцент са социалната политика и социалното партньорство. По темата “Гражданите и икономиката” младите хора ще трябва да се подготвени да анализират същността и необходимостта от регулацията на пазарната икономика, да познават основните трудови, социални и осигурителни права. Учениците се насочват към ориентиране на пазара на труда, към данъчните политики, но и към солидарността като принцип. Въвеждат се понятията “линия на бедност”, “типове социална помощ”.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: freeimages.com