Ефективната ли е втората смяна в училище? Учениците в пловдивската математическа гимназия не харесват втората смяна, защото времето им не достига да подготвят уроците си по всички предмети. Освен това, според учителите, в първите часове, докато все още не са уморени, учениците са спокойни и съсредоточени. Призивът на математиците е учебните занимания да започват в 8.30 часа и да приключват до 14.00. Официален отзвук обаче досега няма.
Защо учениците не харесват втората смяна? Какъв коефицент на полезно действие имат заниманията в клас по тъмно? Мариана Банчева от Институт за прогресивно образование и бивш заместник – министър на образованието подкрепя предложението на пловдивските ученици учебните занимания да започват в 8.30, тъй като това, по думите й, е най-нормалният час, в който децата могат да са се събудили, да са се придвижили до училище и да са подготвени за пълноценни учебни часове. Тя подчерта, че от 30 години няма никакви изследвания колко финансови загуби търпим заради двусменния режим на обучение, колко скъпо излиза прилагането на тази форма на обучение и колко загуби на възможности за ефективно, качествено учене понасяме. Финансовите загуби се състоят в това, че реално държавата плаща за часове с ниска ефективност, финансира и дейности извън учебното време като целодневната организация на учебния ден, различни извънкласни работи, които са неефективни, ако няма физическо пространство за конкретния процес.
За да се реагира положително на новите предложения, трябва да бъдат сигнализирани Министерството на образованието и общините, защото те трябва да преценят сградния фонд, за да се осъществи едносменният режим на обучение, убедена е Мариана Банчева.
Източник: bnt.bg
Снимка: freeimages.com