Новата учебна година ще започне на 15 септември присъствено за всички училища в страната, а амбициите на властите са след продължителните периоди на онлайн обучение заради коронавируса през 2020 г. и 2021 г., този път децата да са максимално дълго време в клас. Основната причина е настойчиво повтаряните позиции на специалистите, че дългото откъсване от училищната среда е вредно за децата и трябва да им бъдат осигурени възможности да са сред връстници, да работят директно с учителите, да изградят навици за учене.
За да се осигури гъвкавост на системата, този път всяко училище ще решава само – според предварително описани критерии – дали и каква част от възпитаниците му да преминават към обучение в електронна среда.
С детайлно описани насоки образователното и здравното министерство пък ще се опитат да осигурят правила за безопасност в класните стаи, дори при засилване на вълната от заразяване. “Ден преди откриването на учебната година “Дневник” обобщава как ще бъде организирано обучението.
Тържества за 15 септември – поне за 1, 5 и 8 клас
Тържествата за 15 септември ще са на открито и по различно време за отделните випуски. Директорите трябва да създадат организация за “стъпаловидно” начало на празненствата в зависимост от броя на учениците в съответните класове, гласи издадена миналата седмица заповед на образователния министър Николай Денков.
В случай че в дадено населено място има указания за провеждането на публични събирания, издадени от Регионалната здравна инспекция или от областния кризисен щаб, откриването на учебната година трябва да се съобрази с тях.
Всяко училище ще решава в зависимост от ситуацията
По какъв сценарий ще се учи в условията на извънредна епидемична обстановка всяко училище ще решава само за себе си. Тази година Министерството на науката и образованието (МОН) предложи различен подход – решенията да се взимат на различни нива – национално, училищно, областно, като делегира индивидуални права на училищата. Може да се стигне и до индивидуални решения на педагогическите съвети, като всяко училище може да има свой сценарий на фона на националния.
На този етап в образователното ведомство няма информация колко от училищата ще започнат обучение дистанционно. Това ще стане известно след началото на учебната година, съобщи пресцентърът на министерството пред “Дневник”. Вчера кметът на София Йорданка Фандъкова информира, че всички общински училища в София започват присъствено.
Маските: задължителни за по-големите и в коридорите
Маските няма да бъдат задължителни за учителите по време на учебен час при физическа дистанция от поне 1.5 м между тях и местата на учениците.
Това правило ще важи също в часовете по физическо възпитание и спорт на закрито, ако в конкретния час помещението се използва само от една паралелка при дистанция от поне 1.5 м между учениците и при редовно проветряване.
Маските не са задължителни и в двора при спазване на дистанция от 1.5 м, както и при физическо възпитание на открито.
Учениците до 4 клас включително няма да носят маски по време на учебен час. Класните стаи обаче ще трябва да се проветряват поне два пъти по време на часа за най-малко една минута. Маските няма да са задължителни също за децата от предучилищните групи в училищата, както и за деца със специални образователни потребности, при които има установена невъзможност за придържане към носенето на защитна маска и становище от личен или от лекуващ лекар, удостоверяващо това.
Максимално дълго в клас
Образователните експерти и психолозите са единодушни, че трябва да се направи всичко възможно присъственото обучение да продължава максимално дълго и училищата да са последното място за затваряне и първото за отваряне.
В България особено наболял е и въпросът за децата, които са извън образователната система и в риск от отпадане. Ако училищата отново бъдат затворени, тази група деца ще бъде поставена в още по-голям риск. На заседание на Координационното звено по Механизма за взаимодействие по обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система беше решено традиционните обиколки по домовете на учениците, които не са записани или не са се явили в училище в първия учебен ден да започнат още на 16 септември. Сформирани са 1335 екипа, които ще търсят децата вкъщи. В тях се включват близо 20 хил. преподаватели, социални работници, полицаи, представители на общините и областните управи, регионалните управления на образованието и регионалните здравни инспекции.
При невъзможност за провеждане на производствена практика и обучение в реална работна среда, може да се направи нова организация и първо да се вземат всички общообразователни и теоретични предмети, а практиката да се отложи за по-късно в рамките на учебната година.
С приоритет за максимално присъствено обучение са и учениците със специални образователни потребности, които бяха изолирани миналата учебна година.
Затваряне: при поне 10% заболели
При единични случаи на заболели или карантинирани ученици, учители или други служители директорът на училището издава заповед за преминаване към електронно обучение на отделен ученик или паралелка. При отсъстващи 10% от учениците поради симптоми на COVID-19 и/или при брой заболели учители, който прави присъствения учебен процес невъзможен, директорът предлага на министъра на образованието и науката преминаване към ротационно или цялостно обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС). Това става след решение или на педагогическия съвет, или на Регионалната здравна инспекция (РЗИ), или на областния кризисен щаб.
При изготвяне на предложението за ротация се спазва принципът на дистанционно обучение да бъдат не повече от 50% от учениците. При ротация първи преминава към онлайн обучение випускът с най-много заболели или контактни ученици.
Схемата на разпускане
В общия случай занятия от дистанция се въвеждат най-напред за учениците в гимназиален етап с изключение на 12 клас. При продължаващо влошаване на епидемичната ситуация се включват учениците от 12 клас, както и от прогимназиалния етап с изключение на 7 клас. Учениците от 7 клас и от начален етап (1-4 клас) преминават на дистанционно обучение само в краен случай при обективна невъзможност обучението да продължи присъствено.
Създава се организация и за максимално присъствено обучение на учениците със специални образователни потребности, като за тези с по-висок риск от заразяване или тежко боледуване по желание на родителите се организира обучение от разстояние от електронна среда.
МОН описа четири сценария за учебната година в COVID – можете да ги видите тук.
Обучение в електронна среда по желание
Ученик, който по здравословни или други уважителни причини, удостоверени с документ, не може да посещава училище, може да премине на обучение от разстояние. То се допуска за при наличие на необходимите технически и технологични средства. Обучението от разстояние се осъществява от училището, в което е записан ученикът, а при невъзможност – от друго училище, което предлага такова обучение. Във втория случай училището се определя от началника на Регионалното управление по образованието.
Родителските срещи – в електронна среда или на двора
В препоръките си МОН отбелязва, че комуникация с родителите трябва да е предимно в електронна среда, като индивидуалните срещи и консултации ще са само след предварителна уговорка и при спазване на изискванията на здравното министерство.
Родителските срещи ще се провеждат онлайн, а при нужда от пряка комуникация – в по-голямо помещение, което гарантира спазване на правилата за безопасност или в двора на училището. Присъствени са родителските срещи само за учениците от 1, 5 и 8 клас, става известно от графиците за провеждането им от сайтовете на училищата.
Тестването на учениците – само при 90% съгласни родители
Учениците ще се тестват за COVID-19 поне веднъж в седмицата безплатно само ако родителите на най-малко 90% от децата в конкретното училище са съгласни.
Според Министерството на здравеопазването тестването е ефективно само ако се прави на децата и персонала от цялото училище. “Изследването на единични деца няма да гарантира отсъствието на заразени лица, поради което не го считаме за приемливо в контекста на осигуряване на безопасна учебна среда”, се отбелязва в писмен отговор на министъра на здравеопазването Стойчо Кацаров до депутата от “Демократична България” Елисавета Белобрадова.
По отношение на тестовете за деца здравният министър обяви в началото на месеца, че ако това се допусне, ще става само с щадящи тестове. Ще се взима материал от слюнка.
При тъмночервения сценарий – с поне 500 заболели на 100 хил. души, всички училища в съответната област преминават изцяло в обучение от разстояние в електронна среда само след заповед на министъра на здравеопазването, която изисква затваряне на училищата. В случай че такава заповед няма, важат мерките, разписани за отделните училища при единични случаи или при поне 10% заболели ученици и/или учители, предвиждатат Насоките за обучение и действия в условията на извънредна епидемична обстановка в училищата (можете да ги видите тук или в прикачения файл).