Общо 285 са новите ученици, които започнаха учебна 2022/2023 г. по дуалната система за обучение в партньорски компании от австрийския проект “Дуално обучение в България”/GODUAL, стана известно на пресконференция, на която бяха представени обобщени данни от проекта, който от 8 години се развива в България.
Общо учениците по програмата са над 1150. Те се обучават в 15 различни специалности в над 30 гимназии в страната.
Проектът дава на работодателите възможност да наемат квалифицирани кадри, които самите те обучават в реална работна среда. Чрез проекта се цели чрез по-качествено професионално образование в България да се осигурят така необходимите за бизнеса квалифицирани кадри.
В същото време обаче интересът към този тип обучение не е голям. Не достигат и желаещи за професионалните паралелки, затова много от тях се закриват, посочи ръководителят на австрийския проект в България София Дамянова. Интересът на прогимназистите е насочен повече към профилираното, отколкото към професионалното образование.
През новата 2022/23 учебна са закрити 41 професионални паралелки в страната, казаха пред “Дневник” от пресцентъра на Министерството на науката и образованието.
“Целта ни е да убедим повече компании в предимствата на дуална система и да направим възможно изграждането на повече качествени партньорства по дуална форма по различни професии в цялата страна”, каза тя. По думите родителите си представят работа в завод, например, като нещо тежко и в нездравославна среда, каквото е било преди десетилетия. Затова от проекта обикалят професионални гимназии и говорят пред деца и родители за предимствата, които дава дуалното обучение.
Дуалното обучение ще трябва и да гарантира по-ниска безработица сред младежите и по-добро икономическо развитие на регионите в България. Цел е да се повиши имиджът на професиите, да се намали миграцията в чужбина и да се задържат младите хора.
Според министъра на икономиката и индустрията Никола Стоянов много млади хора и техните родители не познават условията на работа в предприятията и затова трябва да се работи за добра информираност на обществото.
В Австрия над 28 хил. компании обучават 107 хил. ученици по дуална форма. Благодарение на това младежката безработица в Австрия е 8.6% в сравнение с тази в България, която е 15%, обяви търговският съветник при австрийско посолство Филип Купфер.
Той подчерта, че програмата се нуждае от политическа, морална и финансова подкрепа. От фирмите, които участват в проекта, пък са единодушни, че е необходимо и държавно финансиране. Проектът е на стойност над 24 млн. лв. и се финансира по Оперативна програма “Наука и образование за интелигентен растеж”, съфинансирана от Европейския социален фонд.
София Дамянова представи развитието на програмата през 8-те години от дейността й. През учебната 2015/2016 година започва в 3 града по 3 професии и с 52 ученици. Днес дуално обучение има в 21 града. Около 10% от учениците в проекта започват работа в края на обучението си в обучаващата ги компания. При някои партньори успеваемостта е 100%, отбеляза Дамянова.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: freeimages.com