Образованието е една от тези теми, които винаги предизвикват шум в медиите и обществото, защото засяга косвено или пряко всеки български гражданин. Актуалното по темата са публикуваните в петък учебни програми по всички предмети за учениците във втори, шести и осми клас. Те бързо предизвикаха гръмки заглавия и ожесточени коментари от родители и от експерти. Ето кои са най-честите въпроси около новите учебни програми и техните отговори, събрани от “Дневник”.
Какво е учебна програма?
Това е програмата, която учителите трябва да следват в преподаването си през учебната година. Има такава програма за всеки учебен предмет и за всеки клас. Те се пишат на базата на учебния план, който задава по-общата рамка на образованието в съответните направления, а на базата на програмите се пишат учебниците. В тях са посочени задължителните произведения и теми, които ще се разглеждат, както и знанията и уменията, които в края на годината учениците трябва да имат.
Защо се налага смяната на учебните програми?
Защото през септември 2015 г. беше приет изцяло нов Закон за предучилищното и училищното образование, който променя изцяло и философията на преподаването в училищата. Идеята е да се прекратят някои от добре познатите проблеми на българското образование в момента – прекаленото натоварване на учениците с остаряла и безполезна информация, която води до зубрене и не учи на разсъждение. С тази мисъл са направени новите учебни програми, които предвиждат по-малко съдържание и повече време за упражнения и анализ на наученото.
Кой е изготвил новите учебни програми?
За всеки предмет е имало експертна работна група с представители на учителите и регионалните инспекторати на министерството на образованието, които да подготвят предложения в съответствие със закона. Последната такава голяма промяна в учебните програми е била при приемането на досега действащия закон за народната просвета – през 90-те години, казаха за “Дневник” от министерството.
Каква е процедурата?
Законът е началото на дълго чаканата реформа в образованието, а следващите ходове са на министерството на образованието – изготвянето на учебните планове и на нови учебни програми. След това издателите на учебници ще имат определен срок, за да напишат новите учебници.
Това ще става поетапно, като всяка стъпка ще се подлага на обществено обсъждане. За момента са готови само новите учебни планове и програми за първи и пети клас, които не се различават много от досегашните, защото базовите знания са си базови знания. В момента тече срокът за издателите за нови учебници за тези два класа, както и общественото обсъждане за следващите. Когато общественото обсъждане приключи, издателите ще имат около година да напишат новите учебници. И там процедурата е дълга и изисква съгласуване с учителите.
Кога ще влязат в сила новите учебни програми?
В предходните и заключителните разпоредби на закона са посочени сроковете, в които ще се прилага той – първите промени влизат в сила още от учебната 2016/2017 г. с нови програми и учебници за учениците от първи и пети клас. Следващият срок е от учебната 2017/2018 г., когато ще се въведат учебните програми, които се обсъждат в момента – за втори, шести и осми клас.
Какво означава обществено обсъждане и кой може да участва?
Министерството на образованието и науката публикува предложенията си за учебните програми за втори, шести и осми клас, но те подлежат на обсъждане и промяна. Ведомството даде срок до 22 февруари, в който всеки запознат и заинтересован може да прати мнението си по програмите. Достатъчно е да пише на официалния имейл на министерството. Сега действащите програми за всички класове са публикувани отново на сайт на МОН.
Кои са най-големите промени, които предлага министерството?
Новите учебни програми следват философията на закона от образованието да има по-практична полза – да учи учениците да разсъждават, да имат аналитична мисъл. Затова и част от изучаваните досега произведения по литература например ще отпаднат, така че да се освободи време за повече упражнения и осмисляне на материала. Със същата цел са олекотени програмите и по останалите предмети.
Но по-съществена промяна е, че се пренарежда последователността, в която се изучава литературата като цяло. Тя вече ще следва хронологична и логическа последователност, и ще е съобразена с останалите предмети – например да не изпреварва времеви периоди, които не са преподадени все още по история, както е в момента.
Освен това подготовката за национално външно оценяване след седми и след десети клас ще се улесни от това, че и в двата класа литературата, историята и географията ще са посветени изцяло на темата на изпита – България.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: freeimages.com