Национална мрежа за децата (НМД) представи становище по проекта на Наредба за управление на качеството в институциите от системата на предучилищното и училищното образование, адресирано до министъра на образованието и науката Красимир Вълчев.
Качеството на образованието е ключово за развитието и благополучието на децата. НМД подкрепя усилията на Министерството на образованието (МОН) за създаване на ясна рамка за управление на качеството в детските градини и училищата, като предоставя конкретни бележки и препоръки, които целят както подобряване на образователните резултати, така и осигуряване на безопасна, приобщаваща и подкрепяща среда за всички деца.
Дефиниция на качествено образование
Проектът включва дефиниция за качествено образование, която обхваща не само постигането на образователни резултати, но и благополучието на учениците, учителите и ръководните екипи на училищата. НМД предлага тази дефиниция да бъде изведена в основния текст на наредбата, а не само в приложенията, тъй като тя определя рамката и визията за качествено образование в страната.
Принципи за управление на качеството
Становището на НМД препоръчва към принципите на управление на качеството да се добавят недискриминация, приобщаване и прозрачност при вземането на решения. Освен това, проектът следва да включва акцент върху подобряване на общата среда в училищата и детските градини, осигуряване на благополучие и зачитане на правата на всички участници в учебния процес.
Инструменти за оценка на качеството
НМД подчертава, че самооценката не може да бъде единственият инструмент за проследяване на качеството, тъй като тя крие риск от субективизъм и конфликт на интереси. Затова се предлага въвеждането на допълнителни инструменти, включително 360-градусова оценка, която включва родители, социални и подкрепящи институции, граждански организации, детски и младежки организации, както и мнение на самите деца и учениците. Това гарантира, че оценката на качеството отразява реалната ситуация и нуждите на всички участници в учебния процес.
Интердисциплинарност и сътрудничество
За по-ефективно управление на качеството, НМД препоръчва включването на служители от здравната и социалната система в комисията по управление на качеството. Това ще осигури интеграция на услугите и междусекторно сътрудничество, което е ключово за комплексната подкрепа на децата и семействата.
Рамка за качество и приложения
Проектът на наредба предоставя примерни индикатори за оценка на качеството и таблица за проследяване на напредъка. НМД предлага рамката за качество да бъде валидирана и одобрена от комисия, включваща родители, деца, ученици и трети страни, за да се намали субективизмът и да се гарантира прозрачност и отчетност.
Подготовка за прилагане на Наредбата
НМД отбелязва, че успешното прилагане на Наредбата зависи от внимателно планиране на процеса, включително осигуряване на обучения, писмени насоки, наръчници, инструментариум и експертна подкрепа за училищата. Ръководствата на Регионалните управления на образованието (РУО) могат да имат ключова роля за подпомагане на учебните заведения в този процес.
Детско и младежко участие
От създаването си НМД работи за включване на гласа на децата и младежите в решения, които ги засягат. В становището се препоръчва участие на децата и учениците в оценката на качеството, чрез събиране на информация за ефективността на образователния процес и общата среда в детските градини и училищата, по подходящ начин, съобразен с възрастта и специфичните им потребности.
Национална мрежа за децата изразява твърда подкрепа към усилията на МОН за създаване на рамка за управление на качеството в образованието и остава на разположение като партньор с експертен капацитет за предлагане на допълнителни конкретни предложения за усъвършенстване на наредбата. Основната цел е училищата и детските градини да станат места, където децата учат качествено, растат в безопасна среда и получават подкрепа, а учителите имат условия да работят по-добре и да развиват своя професионален потенциал.


