Национална мрежа за децата изпрати до Министерството на образованието становище по повод проекта за Правилник на Обществените съвети в училищата и детските градини.
Принципите, заложени в Правилника за Обществените съвети са важна основа за включването на семействата в една адекватна и подкрепяща техните деца образователна среда, се казва в становището. Поставянето на нуждите на децата в центъра на системата е основният приоритет на Национална мрежа за децата и наредбата дава възможност за това. Необходимо е обаче прецизирането на някои текстове.
От Национална мрежа за децата бихме искали да посочим нуждата от създаване на механизъм за информиране на родителската общност за дейността на обществения съвет. Има указано как директорът взаимодейства с Обществения съвет, но предвиденото 1 годишно събрание ни се струва недостатъчно за да се информират своевременно и по-подробно за текущите дейности самите родители. Почти всички училища имат електронни страници, и би било добре да се изисква предстоящите заседания и дневния им ред, както и протоколите с обсъжданите въпроси на заседанията да се качват на тези страници, като за целта може да се направи отделна секция “Обществен съвет” на училището/детската градина. Много от родителите ползват именно интернет, за да се информират за дейността на съответното училище.
Според Национална мрежа за децата съществува необходимост от пряк механизъм за участие, отправяне на предложения или питания към ОС на отделните родители или от страна на член на педагогическия съвет или служител на училището, тъй като не всички са педагогически специалисти и/или участници в педагогическия съвет. Опасенията ни са, че при липсата на широка публичност и прозрачност е възможно съветите да се затворят в работата си и да не отговарят напълно на обществените нужди.
От Национална мрежа за децата предлагаме също така да се предвиди възможност в ОС да се включват представители на неправителствени ортганизации, които работят с деца лишени от родителска грижа, които посещават съответните училища. Предлагаме тази опция с оглед на нуждата от хора, които да следят работата на училището и евентуално включване на дейности на неправителствените организации с тези деца в рамките на училището (занимални и подобни).
Като цяло възможността за участие на структурите на гражданското общество в съветите е силно ограничена. Бихме искали да повдигнем въпроса за разширяване на участието им. В краен случай като наблюдатели или асоциирани членове.
От времето на публикуване на проекто-правилника и поставените срокове става ясно, че училищните Обществени съвети вероятно ще са различни от Обществените съвети „Твоят час”, които ще се формират в самото начало на учебната година, за да направят избор на извънкласните дейности, които ще се организират в съответното училище по проект „Твоят час”. Проекто-правилникът в този му вид не разглежда какво ще се прави в случаите, в които училища и детски градини вече са организирали родителски събрания: такива бяха проведени на много места през май – юни, като при тях не са спазени заложените в проекто-правилника изисквания, а единствено по-общите разпоредби на Закона за училищното и предучилищното образование.
Вижте пълния текст на Становището на Национална мрежа за децата тук – НМД становище обществени съвети_Final (PDF, 528 KB)