На 17.12.2024 г. Национална мрежа за децата участва в разширено тематично заседание на Съвета за наблюдение, създаден съгласно чл. 11-16 от Закона за хората с увреждания и администриран от омбудсмана – посветено на достъпа до образование на децата със специални образователни потребности (СОП).
В заседанието взе участие Георги Еленков от Секретариата на НМД, както и организации членове на Мрежата (Фондация „Живот със Синдром на Даун“ – представлявана от г-жа Силвена Христова, Сдружение „Общност МОСТОВЕ“, Сдружение ЕЛА) и наши партньори (УНИЦЕФ, НСОРБ, психоаналитичният терапевт Анет Маринова и др.).
Заседанието беше модерирано от д-р Ева Жечева (дирекция „Права на детето“ към администрацията на омбудсмана на РБ) и инж. Светослав Чернев (Национална организация „Малки български хора“).
С колегите повдигнахме и обсъдихме много проблеми на системата на образование и грижи в ранна детска възраст, приобщаващото образование, превенцията на отпадането, неадекватното ресурсно подпомагане, ученическия тормоз и пр.
Георги Еленков разказа за стратегическото производство, с предмет проблемите на образованието и грижите в ранна детска възраст, заведено от НМД и Eurochild пред Европейския комитет за социални права към Съвета на Европа, както и за казусите на деца със СОП – неприемани от училищното ръководство, с които се е сблъсквала Мрежата за правна помощ на НМД. Ключово наше послание беше това, че приобщаващото образование е преди всичко управленска, мениджърска задача на училищната общност.
Акцентирахме върху липсата на механизми за проследяване на качеството на профилираната и професионалната подготовка на учениците със СОП – от училище до реализация на пазара на труда; и върху липсата на социални услуги за рехабилитация, социализация и образователна интеграция.
Подчертахме проблема със системното нарушаване на правата на деца с увреждания (актовете на малтретиране, „узаконени“ от института на запрещението; липсата на ефективен достъп до правосъдие за децата жертви с увреждания и др.) – индикативни за отношението на държавата към децата със специални потребности.
Разказахме и за особеностите на случаите на деца бежанци със СОП, с които се сблъскват организации членове на НМД – като напр. образователно-интеграционният център „Украински кошер“, които към момента помагат на около 50 семейства, отглеждащи деца със СОП.
Сред откроените допълнително проблеми бяха:
- ниският обхват от образователната система на деца със СОП – от 20 725 ученици със СОП, записани в I-XII клас през учебната 2023-2024 г., едва малко над 1000 учат на втори гимназиален етап; също така, поне 1/3 от децата с увреждания към 2024 г. остават извън образователната система;
- липсата на достатъчно на брой подготвени кадри, ангажирани с приобщаващо образование (логопеди, психолози, ресурсни учители, помощник-учители) – така напр. в регионалните ресурсни центрове към момента се числят едва 1143 специалисти, а помощник-учителите за цяла България са само 597;
- проблемите на адаптираната среда – която в масовите случаи продължава да се изчерпва единствено с рампа при входа на училището;
- проблемите на функционалната оценка на потребностите на децата със СОП – напр. липсата, по компонент „оценка на участие“, на индикатори за вътрешна мотивация, точки на включване, обратна връзка от самото дете.
По всеки от изтъкнатите проблеми бяха отправени конкретни предложения за решения. В тази връзка, д-р Жечева предложи към Съвета за наблюдение да бъде сформирана работна група, ангажирана с тези теми, а НМД заяви готовност за участие.