Национална мрежа за децата изрази своята позиция чрез становище, изпратено до председателя на Народното събрание, до председателя на комисията по труда, социалната и демографска политика, до председателя на парламентарната комисия по правните въпроси, до председателя на парламентарната комисия по въпросите на децата, младежта и спорта относно Законопроект за изменение на Закона за социалните услуги, внесен от Искрен Веселинов и народни представители от политическа партия ВМРО.
Национална мрежа за децата винаги застава зад цялостната подкрепа на семействата. Това е особено важно, когато става дума за законодателство, отнасящо се до децата в риск, което да позволи осъществяването на системна работа със семействата и тяхната подкрепа.
Според предложението за изменение на ЗСУ, създавайки нова ал. 2 в чл.3, се предвижда законът да посочи необходимостта от спазване на конституционно установените норми – като според НМД въвеждането на такъв текст е излишно и не съставлява ефективна законодателна техника в уредбата на определени обществени отношения.
Съгласни сме с констатацията, че в § 1 от Законопроекта се предлага да се добави ал. 4 в чл. 3 от ЗСУ: „предоставянето на социални услуги не е търговска дейност“, но тя може изцяло погрешно да бъде изтълкувана като забраняваща на субектите, регистрирани по ТЗ да предоставят социални услуги. Би било добре вместо констатираното, да се въведе изричен текст, който да постановява, че предоставянето на социални услуги не е търговска сделка по смисъла на Търговския закон.
Национална мрежа за децата намира за напълно противоконституционно да се ограничи събирането на информация и да се постави достъпът на държавата до информация под условие – съгласие на родителите или на детето, навършило 14 год., когато това се случва в рамките на производство, водено от държавен орган и уредено в закон в защита на права или най-добри интереси на детето.
В новата разпоредба в чл. 27а, се предлага срокът за обжалването от родителите да се съкрати до 7 дни – този значително по-кратък срок би затруднил родителите и в резултат и тяхната защита. Въвеждането на инструктивни срокове към административния съд в чл. 27а, ал. 3 – за образуване на производството в 3-дневен срок и насрочването му в 7-дневен срок, както и постановяване на решението в 7-дневен срок от заседанието, са благоприятстващи, тъй като и родителят, и детето се намират в трудно положение и бързото разрешаване на оспорването би било подходящо.
По отношение на предложението „Съдът разглежда незабавно искането в открито заседание с участието на органите или лицата, направили искането, и с участието на детето при спазване разпоредбата на чл. 15“, да бъдат добавени и родителите, намираме, че съществува опасност производството да продължи прекомерно дълго при неявяване от тяхна страна.
Считаме за напълно необосновано отправеното искане за въвеждане на нова алинея 2 в чл. 36a, в която да се създаде изречение: „Анонимни сигнали не се разглеждат“. Ограничаването на начините за докладването на нарушава позитивното задължение на държавата да осигури такъв правен ред, който да предоставя ефективни правни средства за защита на най-добрите интереси на децата и на правата на децата.
Според нас е напълно необосновано предложението за изменение в § 4 от Законопроекта – предлага се отмяна на чл. 138а, ал.1 от СК, който гласи: Дирекция “Социално подпомагане” (ДСП) представя доклади и становища в изпълнение на задължения по тази глава въз основа на становища, изготвени по нейно искане от доставчици на социални услуги. Също така причината за предложената отмяна остава неясна.
Считаме за неприемливи и необосновани предвидените промени в законопроекта за изменение на Закона за социалните услуги, внесен от Искрен Веселинов и народни представители от политическа партия ВМРО.
Снимка: pixabey.com