Статията написа Кристиян Мирчев от програма „Деца изследователи“
„Деца изследователи“ е съвместна инициатива на Национална мрежа за децата и Eurochild. За периода ноември 2024 – юни 2025г. екипи от младежи изследват шест значими теми, които самите те определиха като важни за тях и общността, в която живеят.
В рамките на месец февруари младежите изследваха значимата за тях тема ,,Образование“. Те проведоха индивидуални интервюта с учители. От обобщените отговори на петте основни въпроса по темата произлезе мнението на анкетираните, с което ще ви запознаем.
Учителите бяха попитани кои методи на преподаване определят като иновативни от тяхната практика в професията. Най-честите отговори са свързани с техники, които правят възможна връзката между теория и практика – аудио-визуални средства, сайтове за тестове и презентации, както и използване на 3D модели на природни явления при уроците по природна география.
„Уроци извън класната стая. Практически урок за скалите и съставът на земната кора (в музея по Минералогия на СУ); Дървесни видове в умерените ширини (в парка); Застрашени растителни видове (в Ботаническа градина)“.
Друга често срещана асоциация е комбинирането на различни научни дисциплини – например, съвместни уроци по география и история или география и биология, както и география и физика.
„Държавите по света могат да бъдат представени чрез техни кулинарни специалитети“.
Попитахме учителите, които са силните страни, на избраните от тях методи. Най-често срещаният отговор е свързан с активното участие на учениците в процеса на обучение, следван от развиване на креативността и провокиране на инициативността на децата и младите хора. Визуализацията също е идентифицирана като силна страна, тъй като подпомага по-лесното възприемане на информацията.
„Работа в екип, обърната класна стая, интерактивно онагледяване на процесите в природата и др..“
Интересуваше ни какви са необходимите качества, които един съвременен учител е важно да притежава, за да отговори на нуждите на учениците. Най-често срещаният отговор е свързан със способността учителят да се адаптира към различията на децата и младите хора, така че да може да отговаря на нуждите им в образователен план. Друг често срещан отговор е преподавателят да има непрекъснат стремеж към разширяване на знанията си.
„Да познава съвременните технологии, както и нуждите на учениците в момента. Да се адаптира спрямо актуалността на темите от учебната програма и да предава практически знания и умения на учениците“.
„Необходимо е да може да привлича и задържа вниманието върху това, което прави и когато не се получава, да сменя методиката на преподаване в движение. Да преподава интересно“.
Попитахме какво трябва да се промени в образователната система, така че да подготвя учениците за времето след завършване на училище. Най-често срещаният отговор е да се ориентира към практика, както и към нуждите на съвремието (например, финансова грамотност). Друг често срещан отговор е свързан с прилагането на интердисциплинарен подход, както и с редуциране на обема на учебния материал.
„Да се съсредоточи повече върху умения, които могат да се използват в реалния живот, а не суха теория. Например финансова грамотност, попълване на документи за различни институции, провеждане на интервюта“.
„Да бъде съобразена с нуждите на учениците към съответния момент. Да има повече интердисциплинарни уроци. Да им показва приложността на знанията и да създава повече умения в учениците, а не теоретични/енциклопедични знания“.
Искахме да разберем по какъв начин влияе дигитализацията на днешното образование. Най-често срещаните отговори на учителите, са, че дигитализацията влияе и положително, и отрицателно на образователния процес.
„Помага, но и пречи. Помага с възможността да се открие лесно дадена информация, но ограничава самостоятелното мислене. Води до непознаване на богатството на езика, отнема живата връзка между хората и на човека с културното наследство на живо“.
На въпрос колко добре се справя държавата с насърчаването и интегрирането на иновативни методи? (от слаб 2 до отличен 6), най-често срещаният отговор е среден три.