Skip links

Необходима е цялостна реформа в системата на социалното подпомагане

СТАНОВИЩЕ

на Национална мрежа за децата по повод на

Закон за изменение и допълнение на Закона за семейните помощи за деца

 

Националната мрежа за децата (НМД) приветства усилията за усъвършенстване на нормативната уредба, свързана с правото на семействата на социална подкрепа чрез помощи и социални услуги.

Като сдружение на 103 неправителствени организации, работещи за създаване и прилагане на качествени политики и услуги за децата и семействата, ние винаги сме подчертавали необходимостта да бъде осигурена по-добра и целенасочена подкрепа за най-уязвимите, като се оптимизират семейните помощи за деца. Нашата принципна позиция е, че резултатът от доходния тест не може сам по себе си да бъде критерий за потребността на едно семейство от подкрепа. Помощите следва да се отпускат след индивидуална оценка на конкретната ситуация на семейството, която да разглежда не само доходите на родителите, а и всички останали фактори, обуславящи възможността на семейството да полага грижи за децата си. В този смисъл ние сме на мнение, че е необходима цялостна реформа в системата на социалното подпомагане, в чиято основа да стои принципът на обвързване на социалните плащания със социална работа.

Приветстваме конкретните предложения за промени, отправени от вносителите на Закон за изменение и допълнение на Закона за семейните помощи за деца (ЗИД на ЗСПД), като отчитаме тези предложения като стъпка в правилната посока.

Изцяло подкрепяме текстовете на § 2, § 3 и § 4, премахващи доходния тест за получаване на семейни помощи за деца, които се отглеждат от един жив родител, като споделяме посочените мотиви за това. Данните на Националния статистически институт за относителния дял на бедните по типове домакинства недвусмислено показват значителната уязвимост на дете, живеещо с един родител (42,3% бедни домакинства) спрямо дете, живеещо с двама родители (13,7% бедни домакинства).

В тази връзка предлагаме ЗСПД ясно да гарантира и получаването на еднократната помощ при раждане на дете по чл. 6, ал. 1 от неговите законни представители, когато майката почине при раждането. Независимо от наличието на разпоредбата на чл. 6, ал. 5, която предполага възможността помощта да се изплаща на друг законен представител на детето, в практиката има случаи на семейства, лишени от тази помощ, защото дирекциите „Социално подпомагане” приемат майката като единствен възможен получател на тази помощ.

Одобряваме и предоставянето на месечна помощ до навършване на 18-годишна възраст на детето, в случаите, когато средното образование е завършено преди тази възраст. По отношение на чл. 7, ал. 10 предлагаме в текста да се уточни, че помощта ще се предоставя до навършване на 18-годишна възраст, тъй като това не става ясно от настоящия вариант на текста.

Приветстваме и факта, че законодателят признава важността на включването на децата с трайни увреждания в общообразователния процес, като облекчава допълнително техните семейства с гарантирана целева помощ за първокласници. В тази връзка използваме възможността да подчертаем, че пътят към приобщаването е дълъг и неизменно минава през осигуряване на достатъчно подкрепяща среда и гъвкав отговор на индивидуалните потребности на всяко дете.

Предложените изменения несъмнено разширяват обхвата на ЗСПД в посока по-добра подкрепа на семействата. В настоящия текст на закона обаче липсват възможности за подкрепа на децата, настанени в социални услуги от резидентен тип. В страната съществуват такива услуги за деца, които не противоречат на изискването на ЗСПД помощите да се предоставят на семейства на дете, което „не е настанено за отглеждане на пълна държавна издръжка в специализирана институция за деца”. В тази връзка предлагаме децата, настанени в такива социални услуги, да имат възможност да ползват всички адекватни помощи по този закон, така както децата, настанени в семейства на близки и роднини и приемни семейства по чл. 26 от Закона за закрила на детето.

Надяваме се, че новият Закон за семейни помощи за деца ще утвърди реализирането на по-добра политика за подкрепа на българските деца и семейства. На разположение сме за участие в дискусии и работни срещи във връзка с предстоящи обсъждания на измененията и допълненията към досегашния Закон за семейни помощи за деца.

Прочетете също и:

Подкрепа и развитие, а не санкции и подчинение в училище

Позиция на граждански организации и активисти относно планирани от МОН промени Национална мрежа за децата, граждански организации, граждани[…]

Над 13 000 броя хигиенни материали бяха раздадени на 16 и 17 април 2025

Компанията Procter & Gamble за втора поредна година направи дарение на Национална мрежа за децата. Продуктите бяха разпределени[…]

Криптобосс