Националният съвет за саморегулация организира на 18 март 2015 г. в хотел Бест Уестърн Плюс Сити Хотел работна закуска. Нейната цел беше да презентира годишния отчет на организацията, както и основните успехи и предизвикателства в работата й.
Данните, изнесени от НСС, показват намаляване на жалбите за телевизионни реклами, които продължават обаче да заемат основно място сред жалбите (17 жалби за 2014 г. спрямо 20 за 2013 г.), следвани от външната реклама, където също има спад (4 жалби за 2014 г. спрямо 11 за 2013 г.). Жалбите за неподходящи за деца реклами през 2014 г. са 7 в сравнение с 9 през 2013 г. като те заемат второ място в процедурите по вид нарушения след жалбите за подвеждаща търговска комуникация (9 за 2014 г.). Сексуалните стереотипи и дискриминацията споделят третото място.
През изминалата година се забелязва видимо увеличаване на нарушенията в интернет рекламите на хранителни добавки, които са в противоречие с Европейския регламент за здравните и хранителни претенции, Регламента за рекламата на козметични продукти, както и на Етичния кодекс на НСС. Много често сайтовете, допускащи такива нарушения в рекламата са регистрирани в държави, в които европейските правила не са валидни, което силно ограничава възможностите за прилагане на механизмите за саморегулация. За целта ННС е провел срещи с водещи у нас в посочените области интернет сайтове, както и Българската агенция по безопасност на храните и с Министерство на здравеопазването, на които са обсъдени мерки за контрол и отстраняване на нарушенията.
Във връзка с рекламите за хранителни продукти и напитки насочени към децата, проф. Дулева, национален консултант по хранене и диететика и началник отдел „Храни и хранене” в НЦОЗА, сподели за хранителните профили, разработени от Световната здравна организация, които определят гранични стойности за определени хранителни вещества по групи храни с цел използването им за определяне кой храни не би трябвало да са предмет на реклама за деца.
Профилите се прилагат доброволно и на този етап не са преведени на български език, но на практика те определят критерии за ограничаване рекламата на хранителни продукти и напитки, които съдържат по-високо съдържание на захари, добавена захар и подсладители, несъдържащи захар, сол, общи мазнини и наситени мастни киселини, енергийна стойност над определени количества, предназначени за деца под 12 години.
Представителите на Национална мрежа за децата заедно с останалите присъстващи на срещата се обединиха около идеята за обвързване на хранителните профили, разработени от СЗО, с критериите за оценка на съдържанието, което е неблагоприятно или създава риск за здравето на децата, разработени като част от партньорското споразумение между СЕМ и ДАЗД, съгласно чл.32, ал. 5 от Закона за радиото и телевизията.
Снимка: gratisography.com