Национална мрежа за децата изрази становище, че Националната здравна стратегия в настоящия й вид е не само актуализирана, но и подобрена и че ще сътрудничи за постигането на поставените пет основни цели до 2020 г. По мнение на експертите от Адресирани са редица важни проблеми с актуални данни и релевантен ситуационен анализ, като са взети предвид препоръки, които и Национална мрежа за децата е отправяла към Министерство на здравеопазването и други институции. По мнение на експертите от Мрежата за децата Документът показва разбиране за проблемите и процесите в здравния сектор и повишена чувствителност към нуждите на пациентите.
Конкретни коментари
Конкретните ни коментари касаят основно Приоритет 1: Създаване на условия за здраве за всички през целия живот.
По Политика 1.1: Здраве за майките и бебетата, към текста за повишаване на фокуса върху превенция на изоставянето и подкрепа на семействата, предлагаме да се добави и ангажиментът за „назначаване на социален работник или психолог в Родилните отделения“. Считаме, че един такъв служител на щат във всяка болница ще има положителен ефект и за подобряване на съществуващите практики за комуникация с родителите по отношение на процедурите, които се извършват на бебетата и децата, както и за информираното съгласие на пациента – да знае какви интервенции се прилагат за лечението и какви са алтернативите. Социалният работник или психологът ще могат да съдействат активно и за по-добрата вътреекипна комуникация между специалистите в болницата, както и за изработване на подходящи начини за съобщаване на тежки новини на пациента или неговото семейство и да сътрудничи с други професионалисти като част от интегриран подход за предоставяне на ефективна закрила на детето и подкрепа на семейството.
По отношение на текста за хуманизиране на професията и поставяне на фокус върху емоционалното и психично благосъстояние на пациентите, препоръчваме да се добави и „осигуряване на приятелска към бебето и майка болнична среда и здравна система“. Това може да се постигне освен през поставяне на пациента в центъра на здравната грижа и акцент върху психо-емоционалното му състояние, и през премахване на доказано остарели и вредни практики като липса на промоция на кърменето в родилните отделения, разделяне на майките и бебетата и др.
Към разширяване на дейностите по майчино и детско здраве в пакета, заплащан от НЗОК, препоръчваме да се предвиди гарантиран пакет за майчино и детско здраве и за здравно неосигурените жени и техните деца.
Препоръките ни касаят и въвеждане и подкрепа на акушерския модел на грижа, както и създаване на механизъм още при изписване от родилните отделения на болниците всяко новородено дете да има осигурен личен лекар. В случай на нужда, да бъде назначаван служебен такъв.
По отношение на политика 1.2. „Детско и юношеско здраве“, приветстваме текстовете за мобилизиране на широк кръг заинтересовани страни в борбата с трафика на деца, детското насилие, детската проституция и детската порнография, както и тези, свързани с повишаване компетентността на медицинските специалисти в ефективната комуникация с родителите и децата. Организациите – членове на Национална мрежа за децата имат разработени добри практики в тази насока, които ще се радваме да споделим, в случай на интерес от страна на екипа на Министерството.
Заставаме и зад текста, свързан с развитие на механизми за заплащане от държавния бюджет на дейности по опазване на детското здраве извън задължителното здравно осигуряване. Национална мрежа за децата от години се застъпва за гарантиран пакет за детско здраве и вярваме, че има нужда от широко обсъждане и ясна дефиниция какво да включва той.
Изразяваме подкрепа и за текстовете, свързани с холистичен подход към ранното детско развитие и прилагане на модела на ранната интервенция.
Отчитаме, че по Политика 1.5. „Психично здраве“ е отделено оправдано внимание на зачестяващите депресии и самоубийствата. Подкрепяме нуждата от Национална политика за психично здраве и сме готови да се включим в изготвянето й, както и предвиденото сътрудничество между здравната и социална системи за промоция на психично здраве и превенция на заболяванията. Поддържаме идеята за намаляване институционализацията на психично болните хора и осигуряване на повече дневни центрове за тях. Тази идея обаче влиза в разрез с предложеното в Закона за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения (ЗИД на ЗЛЗ) вливане (сливане) на центровете за психично здраве с лечебно заведение за болнична помощ. Това на практика лишава от легитимна правна форма съществуането на дневните услуги за психично здраве, с което Национална мрежа за децата изразява категорично несъгласие.
По Политика 1.6. „Хора с увреждания“ отправяме следните препоръки:
Приветстваме текста относно ролята на медицинската част от оценката като установяваща функционалния дефицит и степента на увреждане, която следва да бъде последвана от задължителна индивидуална социална оценка. В тази връзка, предлагаме мерките да бъдат допълнени и със следния текст: „Възприемане на Международната класификация на функционирането, уврежданията и здравето (ISF) на Световната здравна организация и промени в законодателството, които да уреждат прилагането й в България.“
Другите ни препоръки са свързани с:
- Изготвянето на единен регистър на децата с хронични, в това число и неврологични заболявания, което ще даде възможност за адекватно планиране на средствата и социалните мерки за тези деца и техните семейства в дългосрочен план.
- Създаване на групи за взаимопомощ за родители към големите болници за лечение и рехабилитация за обмяна на опит при справяне с ежедневните проблеми.
По отношение на Политика 1.7. „Здраве за уязвими групи“, подкрепяме планираното развитие на мобилни услуги в общността за бременни, родилки, деца и уязвими групи. Отчитаме като добри намерения и планираната превенция на ранните раждания, програми за семейно планиране и сексуално и репродуктивно здраве и заявяваме готовност да партнираме активно за изготвянето и реализацията им.
Заставаме и зад създаването на мрежа от интегрирани здравно-социални услуги в общността за уязвими групи, но считаме, че следва да се изработи съгласувана и ясна дефиниция на услугата, която да е нископрагова и да има широк, свободен достъп до нея.
Подкрепяме и мерките, предвиждани в Политика 2.7. за развитие на човешкия капитал в системата на здравеопазването.
Продължаване на политиката по деинституционализация
Разбираме и приветстваме желанието за интрегриран подход към услугите за деца и семейства. В същото време, считаме, че децата в институции и в частност домовете за медико-социални грижи за деца са едни от най-уязвимите, което налага полагането на целенасочени и системни усилия за гарантиране на техните права. В тази връзка, предлагаме частта от предишната стратегия, свързана с политиката по деинституционализация, да бъде включена и в актуализираната Здравна стратегия.
Национална мрежа за децата остава на разположение като коректен и предвидим партньор в усилията по подобряване на системата за здравни услуги и постигане на целите, заложени в Националната здравна стратегия.
Национална мрежа за децата
15 юни 2015 г.
Снимка: pixabay-com-geralt