На 11 ноември в Правец се проведе XVIII-то заседание на Комитета по наблюдение на оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“. Дневният ред на срещата включваше промени във вътрешните правила за работа на Комитета за наблюдение, представяне на доклад за проведени одити, оценка на комуникационния план на програмата, разглеждане и одобрение на критерии за избор на 10 конкретни операции, както и представяне на индикативната програма за 2016 година.
Заседанието бе открито от заместник министър-председателя и министър на труда и социалната политика – г-н Ивайло Калфин, като на него присъстваха представители на отговорните институции, социалните партньори, неправителствени организации и г-н Аурелио Сесилио, началник на отдел за България, Румъния и Малта, и Дора Крумова от главна дирекция „Заетост, социални въпроси и приобщаване“ на Европейската комисия.
Основните промени във вътрешните правила на Комитета са свързани с изпращане на документацията само по електронен път, както възможността неправителствените организации да са равноправни участници в Комитета с право на глас, за разлика от предишния програмен период, в който те бяха само наблюдатели.
Като част от обсъжданията по различните операции, по време на заседанието представителите на ЕК отправиха редица послания, свързани с насърчаването на реална заетост на хората вместо временно субсидирана такава, която не решава проблемите им; намирането на устойчиви и системни решения на предизвикателствата, прилагането на интегриран подход на практика като се търсят задължителни партньорства с ключови институции като Агенцията за социално подпомагане и Агенцията по заетостта, както и това, че европейският социален фонд не е източник, който да запълва дупките в националния бюджет и от 2018 година фондът няма да финансира разходи за заплати на персонал от Главна инспекция по труда.
По време на срещата бе представена и индикативната работна програма за 2016 година.
В сегашният си вид програмата основно съдържа предложения за операции, свързани със специфични обучения за заети лица в производството и бизнеса; насърчаване на мобилността на работната сила и подобряване на активността на заетите лица.
Дани Колева от Национална мрежа за децата коментира, че е препоръчително не само проекта на програмата да бъде изпращан предварително до членовете, за да могат да се запознаят с него и да консултират организациите и хората, които реално представляват, но и да се разработи прозрачен механизъм за даване на конкретни предложения от участниците в различните подкомитети. Обсъждането на идеи за операции и мерки и съгласуването на приоритети в рамките на отделните подкомитети би допринесло индикативната програма за съответната година да бъде по-балансирана и да включва предложения във всички приоритетни оси (включително бедност и социално изключване), а не предимно в областта на заетостта както е в момента.
Тя направи и препоръка, свързана с преодоляване на тревожната тенденция от последните години голяма част от средствата по оперативната програма да бъдат разпределяни между институциите чрез директно предоставяне на средства и да се подценява конкурентното начало, в частност – процедурата за конкурентен подбор на проекти.
Основните операции, разглеждани по време на заседанието на Комитета по наблюдение са както следва:
В сферата на пазара на труда беше одобрена операция с бюджет 10 млн. лв. – „Обучение на възрастни, преминали курсове на ограмотяване“, насочена към интеграцията на уязвими групи като дългосрочно безработните и лицата в трудоспособна възраст, които са с основно и по-ниско образование или са без образование. В контекста на усилията, които държавите-членки полагат за борба с младежката безработица и реализирането на инициативата „Гаранция за младежта”, приоритетно в дейности за обучение и насочване и подпомагане за наемане на работа ще бъдат включвани безработни младежи на възраст до 24 г. включително.
Одобрена беше и схема с бюджет 5 млн. лв. за въвеждането на ваучерна система за предоставяне на услуги в дома, които могат да включват и почасово гледане на деца. Разработената по ОП РЧР операция ще даде възможност за създаване и прилагане на иновативна практика за предоставяне на услуги в дома на потребителя, като едновременно с това ще бъдат създадени нови работни места, на които ще бъдат наети безработни лица, вкл. в неравностойно положение на пазара на труда, които са регистрирани в бюрата по труда. Очаква се по схемата да бъде осигурено работно място на 600 лица. Проектът е пилотен и стъпва на положителен опит от Франция и Белгия като в случай, че резултатите са положителни и проектът покаже ефективност и ефикасност, ще се мисли за репликиране на добрия опит.
В сферата на социалното включване беше одобрена операция с бюджет 80 млн. лв., която следва да допринесе за повишаването качеството на живот, социалното включване и трайната интеграция на най-маргинализираните общности, вкл. ромите, чрез реализацията на комплексни мерки и прилагането на интегриран подход.
Операцията се нарича „Социално-икономическа интеграция на уязвими групи” и е предвидена да се реализира през периода 2016 – 2019 г. под формата на два компонента. Първият е насочен към общините, които имат приети Общински планове за интеграция на ромите 2015 – 20 г., а вторият – към големите градски общини, които са включили в Интегрираните планове за градско възстановяване и развитие (ИПГВР) мерки за изграждане на социални жилища.
И по двата компонента е задължително партньорството с поне една неправителствена организация и поне един работодател. Партньорството ще се доказва чрез сключено споразумение за сътрудничество, одобрено от Общинския съвет. От общината ще се изисква да представи доказателства, че партньорите са подбрани на базата на ясни критерии при спазването на принципа на конкурентност, като Комитета по наблюдение възложи детайлното им разработване да стане в рамките на съответния подкомитет.
Проектите ще могат да залагат дейности в 4 направления: подобряване достъпа до заетост, подобряване достъпа до образование, подобряване достъпа до социални и здравни услуги, развитие на местните общности и преодоляване на негативните стереотипи. Препоръчително ще е включване на дейности от всяко направление, като задължително ще е направлението „подобряване достъпа до социални и здравни услуги“.
Одобрени бяха и две операции в сферата на здравеопазването на обща стойност 12,5 млн. лв., които са в подкрепа за формирането и устойчиво провеждане на политика за запазване и развитие на човешките ресурси в системата на здравеопазването.
Снимка: amalipe.com