Представители на Секретариата и организациите-членове на Национална мрежа за децата се включиха в кръгла маса на тема „Реформата в образованието – основа за икономическото развитие на България“, която се проведе в Народното събрание на 4 декември 2014 г. Във форума взеха участие Милена Дамянова, народен представител от ГЕРБ и председател на Комисията по образование и наука в Парламента, Ваня Кастрева, заместник-министър на образованието, Йорданка Фандъкова, кмет на София, Томислав Дончев, вицепремиер по европейските фондове и икономическата политика, представители на гражданския сектор, учители, директори и професионални организации в сферата на образованието и обучението.
Милена Дамянова представи проекто-закона за предучилищно и училищно образование с последните актуализации, новости и предизвикателства. Група директори, посетили Академия за училищно лидерство в САЩ, споделиха впечатления и опит със специален акцент на това, което е приложимо в българска среда, а Евгения Пеева и Екатерина Граменова от фондация „Заедно в час“ разказаха за ролята на младите учители в българското училище и идеите на фондацията за промяна в полза на достъпа до качествено образование за всяко българско дете.
След основните презентации, беше дадена думата на участниците за дискусия. Всички изказали се подкрепиха проекто-закона и заявиха, че ще дадат подкрепата си за него, като коментираха и по същество и предложиха допълнителни текстове. Дани Колева, програмен директор на НМД, Цвета Брестничка от асоциация „Родители“, Анет Маринова, психолог и представител на сдружение „Дете и пространство“ и Деян Колев от център „Амалипе“ бяха представители от страна на Национална мрежа за децата.
Представителите на Мрежата приветстваха включването на родителите като партньори, развиването на класа като общност и подкрепата за личностното развитие на децата, както и призоваха за забрана за сегрегиране на деца в райони със смесено население и по-ясно дефиниране на целта на българското образование по отношение на резултати за децата като инициативност, функционална грамотност, активна гражданска позиция и критично мислене. Други техни предложения бяха свързани с необходимостта от преглед и оптимизиране на работата по проектите на стандарти, което да се случва в паралел с дискусиите и работата по проекто-закона и с широко участие на всички заинтересовани страни; изготвяне на пътна карта за начина, по който реформата се планира да бъде осъществена на практика във времето като промяна на учебни програми, планове, промяна в начина на оценяване и др.; както и регулярна оценка на въздействието на Закона по отношение ключови показатели като отпадане от училище, функционална грамотност и др.
Нaционална мрежа за децата ще изработи становище по проекто-закона за предучилищно и училищно образование с подробни бележки и коментари, което ще предостави на Комисията по образование и наука в Парламента и на Министерство на образованието и науката.
Снимка: photl.com/Studio Cl Art