На 11 април 2014 г. в хотел Бест Уестърн Плюс Сити Хотел се проведе работна закуска, организирана от Националния съвет за саморегулация (НСС). Целта на срещата бе да представи годишния отчет на организацията, както и основните успехи и предизвикателства в работата й. Данните, изнесени от НСС, показват намаляване на жалбите за телевизионни реклами, които продължават обаче да заемат основно място сред жалбите (20 жалби за 2013 г. спрямо 50 за 2012 г.), следвани от външната реклама, където има значително увеличение (11 жалби за 2013 година спрямо 6 за 2012 г.). Жалбите за неподходящи за деца реклами през 2013 г. са 9 в сравнение с 8 през 2012 г. като те заемат второ място в процедурите по вид нарушения след жалбите за подвеждаща търговска комуникация (11 за 2013 г.).
Едно от предизвикателствата, представено на срещата, бе необходимостта от привличане на основни оператори на външна реклама за членство в НСС, както и продължаване диалога с браншовата асоциация и общините за припознаване на Етичния кодекс и налагане на решенията на Етичната комисия към НСС. Една от инициативите, планирана за 2014 г., е работа в партньорство с браншовите организации и представители на хранителната индустрия за поемане на конкретни ангажименти за ограничаване на неходходящите за деца реклами. По време на срещата, Национална мрежа за децата заяви своята подкрепа за инициативата и желание за партньорство с оглед нейното ефективно планиране и прилагане.
Според изискванията за търговски съобщения по чл. 75, ал. 9 от Закона за радиото и телевизията, търговските съобщения не трябва да:
- Създават опасност за физическа или морална вреда на децата;
- Убеждават пряко децата да закупят или да вземат под наем продукт или услуга, използвайки тяхната неопитност или доверчивост;
- Насърчават децата пряко да убедят родителите си или други лица да закупят рекламираните стоки или услуги;
- Злоупотребяват със специалното доверие, което децата имат в своите родители, учители или други лица;
- Показват безпричинно децата в опасни ситуации.
В допълнение, съгласно чл.32, ал. 5 от Закона за радиото и телевизията, Съветът за електронни медии (СЕМ) и Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) разработват критерии за оценка на съдържанието, което е неблагоприятно или създава опасност от увреждане на физическото, психическото, нравственото и/или социалното развитие на децата. Критериите се приемат, изменят и допълват от СЕМ, съгласувано с ДАЗД.
Национална мрежа за децата се застъпва за популяризиране на критериите, Етичният кодекс на НСС и тяхното спазване като съветва родителите и всички заинтересовани страни да сигнализират НСС и компетентните институции при идентифициране на търговски съобщения и предавания, които според тях са неподходящи за деца и създават опасност за здравето на децата.
Снимка: sxc.hu/I4red0